Informe. 4t Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos

El RACC presenta una nova edició de l’informe que estudia els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres VMP (Vehicles de Mobilitat Personal) per la ciutat i els seus accessos. Entre les seves conclusions, destaca que el 74% d’usuaris de patinet admet circular per la vorera tot i estar prohibit.

22/10/2024

Objectius

En aquesta nova edició, el Baròmetre RACC analitza la relació dels VMP amb la resta de la mobilitat de la ciutat amb l’objectiu de monitorar el seu ús, visualitzar els seus avantatges i problemàtiques, i intentar donar llum a les fortaleses i amenaces del seu ús.

Davant l’increment progressiu d’aquest mode de desplaçament en els últims anys, l’estudi destaca la necessitat d’aconseguir la millor convivència entre els usuaris de VMP i la resta d’usuaris de les vies. Segons dades de 2023, el percentatge de desplaçaments realitzats en bicicleta o VMP a Barcelona suposen el 4% del total.

Per elaborar l’estudi, el RACC ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta tipologia de vehicles i 4.530 observacions del comportament d’usuaris de patinets i VMP a Barcelona i els seus accessos.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:

  • El 24% dels usuaris dels vehicles de mobilitat personal a Barcelona i els seus accessos se salten el semàfor, el 14% no respecta el pas de vianants i el 12% circula contra direcció, segons les observacions de trànsit. A més, el 74% dels usuaris admet circular per la vorera tot i estar prohibit.
  • A Barcelona ciutat, el 91% dels nous usuaris de patinet provenen de modes ja sostenibles: més de la meitat dels nous usuaris venen del transport públic, el 28% de la mobilitat a peu i el 11% provenen de la bicicleta.
  • La majoria dels accidents amb patinets implicats són per col·lisions amb un altre vehicle o per atropellament a vianants (82%), segons dades de l’Ajuntament de Barcelona.
  • El 53% dels usuaris de patinet assumeixen que se’ls tracti amb la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos i no amb la mateixa tolerància que als vianants.

L’enquesta recull que el 53% dels usuaris de patinet considera necessària una formació viària obligatòria per aquells que no tenen cap permís de conduir previ.

Recomanacions

L’informe inclou també una sèrie de recomanacions per a contribuir a la integració d’aquest nou mode de transport en la mobilitat urbana. Les recomanacions poden dividir-se en quatre punts principals:

  • Garantir una xarxa pedalable de qualitat, que sigui coherent i accessible, segura, eficaç i directa. A més, cal que estigui ben senyalitzada.
  • Impulsar una xarxa d’estacionaments més segurs i còmodes, sempre amb possibilitat de recàrrega. És important garantir les bones condicions dels estacionaments en les estacions de transport per fomentar la mobilitat intermodal.
  • Desplegar el patinet compartit amb caràcter urbà i metropolità. Aquesta mesura serviria per fomentar la connectivitat entre ciutats. Per fer-ho, caldria instal·lar estacions de VMP compartits a punts estratègics i elaborar estudis de satisfacció i ús entre els usuaris per conèixer hàbits de conducció i millorar la planificació, l’explotació i gestió del servei.
  • Impulsar la formació viària per a usuaris de patinets. El RACC va ser pioner el 2022 en la posada en marxa d’una formació teòrica oberta a tots els usuaris. Cal difondre campanyes de sensibilització i establir una assegurança de responsabilitat civil, tal com preveu el Govern de la Generalitat.