Plans de Desplaçament d’Empresa o PDE
A qui s’adrecen
Segons el decret 152/2007, les organitzacions amb més de 500 treballadors i les instal·lacions amb molts usuaris estan obligades a disposar d’un pla de desplaçament d’empresa (PDE). L’actual llei no té previst aplicar mesures sancionadores als qui no la respectin, però això pot canviar.
Plans de desplaçament d’empresa per administracions…
Juntament amb els avantatges que ofereixen a les empreses, els PDE tenen una especial rellevància en administracions, ja que són una actuació que els ajuda a donar exemple de compromís amb una mobilitat més eficient i respectuosa amb el medi ambient.
A més, aquests projectes poden beneficiar-se de subvencions fins i tot del 100%.
Metodologia
La metodologia de la Fundació en el disseny de PDE es basa en els passos bàsics següents:
- Conèixer la realitat actual de la mobilitat de cada espai.
- Establir uns objectius assolibles, quantificables i avaluables.
- Determinar un pla d’actuacions que respongui als objectius plantejats i que tingui un criteri clar de prioritats.
- Establir un calendari d’implantació d’aquestes actuacions.
Casos d’èxit
Estudi sobre la mobilitat dels treballadors del recinte de Mercabarna (2023)
El RACC ha estudiat com optimitzar la mobilitat dels empleats de les 600 empreses ubicades a Mercabarna, des de les seves llars fins al recinte d’aquest mercat central, amb dos objectius principals:
- La reducció de l’ús de vehicles privats al recinte, per deixar més espai a les operacions de càrrega / descàrrega.
- La disminució de la petjada de carboni en els desplaçaments a la feina.
L’informe ha analitzat les opcions de posada en marxa de serveis personalitzats de bus compartit, adaptats a les necessitats reals de les persones que treballen en el recinte de Mercabarna.
El projecte s’ha estructurat en dues fases: una primera fase de documentació mitjançant una enquesta als treballadors de les empreses de Mercabarna per recollir informació sobre la seva mobilitat obligada per arribar al lloc de treball (origen, horaris, mitjans de transport, preferències de mitjans alternatius, despesa mitjana, etc.), i una segona fase de disseny d’un pla d’acció a partir de les principals conclusions de la Fase 1.
La complexitat detectada per la diversitat d’orígens i horaris de les 7.500 persones que treballen diàriament a Mercabarna, mercat que opera les 24 hores del dia, ha fet desestimar de moment la implantació d’aquest servei.
Abertis (2010): pla de mobilitat que tenia per objectiu millorar la qualitat de vida dels treballadors d’Abertis en els seus desplaçaments quotidians al lloc de treball i de retorn a casa (in itineri), així com afavorir i incentivar una mobilitat més sostenible del conjunt de l’empresa i dels seus treballadors durant l’horari laboral (in labori). Fruit de l’estudi es van identificar 26 possibles mesures de millora, de les quals es van adoptar 22 en el Pla d’Acció 2011-2014.
Euskotren (2015): PDE de tots els centres d’activitat de l’empresa i que constitueix la base sobre la qual es donen suport a les accions desenvolupades en matèria de mobilitat sostenible en els següents anys. L’objectiu va ser reduir l’impacte ambiental, reduir costos energètics de l’empresa i els empleats i, al seu torn, aconseguir millores que puguin aportar als empleats una major qualitat de vida i seguretat en els seus desplaçaments quotidians al lloc de treball i durant la jornada laboral.