Informe: Ens hi fixem prou quan omplim el dipòsit del nostre vehicle?
Informe que analitza els hàbits dels consumidors espanyols en la compra de combustibles per al transport privat, una de les principals despeses familiars.
24/07/2014
Objectius
Entre el 2006 i el 2013 els preus dels carburants han augmentat un 42,5% en el cas del gasoil, i un 36,4% en el de la gasolina, mentre que els consums han caigut respectivament un 17,8% i un 29,1%.
Aquest article analitza els hàbits dels consumidors espanyols a l'hora de fer gasolina del vehicle i els compara amb l'actitud dels consumidors d'altres països europeus.
A partir de les dades proporcionades per l'última enquesta de pressupostos familiars (juny del 2014) i per un informe de l'Agència Europea de Consum, Salut i Alimentació, l'article analitza els aspectes següents:
- Evolució dels preus dels combustibles d'automoció a Espanya (2006-2013)
- Principals despeses de les llars espanyoles
- Factors que intervenen en la compra d'un vehicle i importància dels carburants en aquesta decisió, a Espanya i a d'altres països europeus
- Factors que determinen l'elecció d'una gasolinera, a Espanya i da d'altres països europeus
- Motius principals per a fer gasolina
- Interès per recopilar informació sobre combustibles i principals fonts
Cada llar espanyola va gastar 1.350 euros en combustibles l'any 2013, xifra equivalent al 5% del total de la despesa familiar..
Conclusions
L'anàlisi dels indicadors disponibles assenyala les conclusions següents:
- El consumidor espanyol, en relació amb els països europeus del voltant, es preocupa menys del consum de combustibles a l'hora de triar un nou vehicle
- El consumidor espanyol també mostra menys atenció als preus dels combustibles i posa gasolina quan la necessitat urgeix, bàsicament quan el dipòsit està buit
- En general, els espanyols segueixen un comportament menys racional que el de la majoria de conciutadans europeus, la qual cosa probablement té repercussions directes sobre l'economia familiar
En aquesta mateixa línia, l'article conclou que el ciutadà espanyol és el que mostra menys interès per a informar-se sobre el preu dels combustibles. Per això considera que "sembla molt plausible millorar l'actitud dels conductors respecte de la compra de combustible en qüestions tan rellevants com el preu. Un ús correcte de la informació disponible i una priorització del preu com a element de decisió suposaria estalvis importants per a la majoria de famílies".