Auditoria: Zona regulada d’aparcament a Tarragona
Avaluació de la qualitat del servei públic de les zones d’aparcament regulades de la ciutat de Tarragona en relació amb la mobilitat quotidiana i els hàbits dels usuaris.
27/10/2011
Objectius
L’aparcament constitueix actualment un element essencial de regulació i ordenació de la mobilitat urbana, que en els darrers anys, i arran de l’aparició del concepte de “mobilitat sostenible”, ha adquirit una funció addicional per a regular la demanda de l’ús del vehicle privat a la ciutat.
El RACC ha analitat la qualitat de la zona regulada d’aparcament al centre de Tarragona a partir del control de 218 places d’aparcament (16% del total) i d’una enquesta a uns 200 usuaris. En concret, s’han analitzat els aspectes següents:
- Nivell de servei als conductors.
- Nivell de servei als altres usuaris.
- Nivell de servei a la ciutat
El sistema de tarifa horària per a l’aparcament en superfície aplicat en nombroses ciutats comporta el deure de proporcionar un servei de qualitat als usuaris.
Conclusions
La valoració global de l’aparcament de Tarragona resulta significativament baixa. Els resultats dels diversos aspectes indiquen:
- Nivell de servei als usuaris de l’espai públic: l’únic amb valoració positiva, com a conseqüència dels valors reduïts que presenta la il·legalitat en l’aparcament.
- Nivell de servei a la ciutat: no obté cap puntuació perquè la rotació mitjana de les places és molt limitada (només 3,5 vehicles per plaça al dia, respecte dels 6 mínims recomanables) i la tarifa és poc eficient. Cal establir uns criteris tarifaris adequats entre la zona blava, l’estacionament públic i el transport públic, d’acord amb els objectius de cadascun d’ells.
- Nivell de servei als conductors: només aconsegueix un 35% de la puntuació possible. La nota final d’aquest apartat mostra la percepció dels usuaris directes en, per exemple, el temps en estacionar o la distància a què s’estaciona.
Els usuaris tenen un percepció negativa dels aparcaments regulats, perquè les places no estan delimitades o hi ha places on resulta impossible aparcar, entre altres motius. Com a factors positius, destaquen els pocs vehicles il·legals en l’espai regulat o la cobertura bastant correcta dels parquímetres.
Recomanacions
- Reordenar el disseny de les places d’estacionament regulat, definint les places de cordó i suprimint les que no compleixen les mesures mínimes per a garantir la comoditat dels usuaris (5 metres de llarg per 2 d’ample).
- Afegir els cartells indicatius d’inici i fi de zona regulada que siguin necessaris, i indicar verticalment la presència dels parquímetres.
- Revisar que totes les places regulades disposin d’un parquímetre a un màxim de 50 metres.
- Dur a terme una campanya de promoció de la zona blava i millorar el servei d’atenció al ciutadà, perquè la imatge que en tenen els ciutadans sigui més positiva i per a definir-ne l’ús correcte.
- Establir uns criteris tarifaris adequats entre la zona blava, l’estacionament públic i el transport públic, d’acord amb els objectius de cadascun d’ells.
- Estudiar nous serveis que beneficiïn l’usuari (pagament pel mòbil) o que incorporin criteris mediambientals en la regulació (bonificació vehicles elèctrics o d’alta ocupació, etc.).