Article. Alta velocitat a espanya, continuar amb el dispendi?
Les inversions del Ministeri de Foment en infraestructures per 2012 tornen a apostar pel tren d'alta velocitat. És necessari continuar amb aquesta política?
26/04/2012
Objetivos
Més de la tercera part dels recursos que el Ministeri de Foment dedicarà el 2012 a inversions es destinaran al tren d'alta velocitat. Aquestes xifres semblen indicar la continuïtat del compromís del govern en un model ferroviari pràcticament sense rival en el context mundial.
Quan es duguin a terme aquestes obres, fonamentalment les línies que connectaran Madrid amb Galícia i amb el País Basc, i es completi el corredor mediterrani inclosa la connexió de Barcelona amb la frontera francesa, Espanya serà el país de l'OCDE amb la xarxa d'alta velocitat més extensa i el segon del món després de la Xina.
L'aposta per l'alta velocitat ha estat una constant de la política d'infraestructures de mobilitat fins a l'actualitat, i ha suposat un esforç inversor sense precedents en la història econòmica contemporània del nostre país.
Conclusions
L'article reconeix l'avanç que ha suposat aquesta inversió per als usuaris, a més que ha contribuït a reduir les externalitats negatives en termes de seguretat i contaminació. No obstant això, els ingressos obtinguts per les línies en explotació són clarament insuficients per atendre tant els costos de construcció de la infraestructura com els costos d'explotació.
Recull també les conclusions de diversos articles que assenyalen la falta de rendibilitat social de la inversió en alta velocitat a Espanya i assenyalen que "la seva implantació amb les dimensions actuals i futures respon més a un únic objectiu de naturalesa essencialment política que a motius fundats de rendibilitat econòmica i social".
Sobre la qüestió de si convé obstinar-se en la continuació d'un projecte que dia a dia mostra la seva falta de sostenibilitat, l'article conclou que "no es poden seguir malgastant els recursos públics" i "continuar ara amb una inversió sostinguda en línies d'alta velocitat amb potencial de demanda dubtós i projectar altres que el seu objectiu és donar un tractament aparent d'equitat a zones d'Espanya poc poblades o amb economies poc dinàmiques, és persistir en un error que desgraciadament haurà de pagar una generació sencera".
El nombre de passatgers-quilòmetre de les principals rutes d'alta velocitat deixen en evidència les dues principals línies espanyoles, Madrid-Sevilla i Madrid-Barcelona, que amb 14.000 i 9.000 passatgers per quilòmetre de via construïda queden a distàncies insalvables respecte a les línies París-Lió (59.000), Colònia-Frankfurt (51.000) o Tòquio-Osaka (235.000).