Article. Fets i reptes europeus del model de finançament d’infraestructures
Article focalitzat en l'anàlisi de les anomenades "vinyetes", una eina específica de finançament de les infraestructures vials, recomanada per les administracions europees.
28/06/2012
Objectius
El finançament de les infraestructures viàries de transport és un tema obert a Europa, que progressivament va adquirint importància dins la Comissió Europea. Una mostra de l'actualitat de la qüestió és la recent publicació, el mes de maig passat, d'una comunicació sobre l'aplicació de tarifes als vehicles privats lleugers per a l'ús de les infraestructures vials.
Aquest document, de contingut molt focalitzat en un aspecte específic dels instruments de finançament de les infraestructures viàries, la vinyeta, estableix un conjunt de recomanacions per als Estats membres que decideixin introduir-la com a tarifa per l'ús de les seves carreteres.
L'article analitza la situació actual sobre l'ús d'aquest recurs a Europa i les recomanacions de les administracions europees sobre la seva implantació.
Conclusions
L'article presenta les següents conclusions:
- La vinyeta és un sistema utilitzat actualment als següents països: Àustria, Bulgària, República Txeca, Hongria, Eslovàquia, Eslovènia i Romania.
- En tots aquests països la Comissió ha vigilat que no es produeixin tractaments diferencials injustificats entre els residents del país i els visitants, forçant en línies generals la vinyeta de curta durada (setmanal).
- Malgrat la intervenció de les autoritats europees, la situació actual mostra encara notables diferències en els preus que apliquen els països i també en la seva estructura de proporcionalitat.
En qualsevol cas, una mirada general sobre el pagament per ús a través de la vinyeta per a vehicles privats posa en relleu les enormes dificultats que hauran de sorgir en l'horitzó 2020 per crear un sistema eficient de tarificació d'infraestructures que se sobreposi a la diversitat enorme de mecanismes existents en l'actualitat a l'Europa dels 27.