Article. Les infraestructures de mobilitat i la crisi, és l’ajust igual per a tothom?
Anàlisi de l'impacte de la crisi econòmica sobre la mobilitat a partir de les perspectives de continuïtat de l'actual procés inversor en infraestructures de mobilitat.
23/02/2012
Objectius
Espanya ha realitzat un esforç inversor enorme en infraestructures durant la primera dècada del segle XXI. De mitjana, aquest esforç va ser molt superior al dels països del nostre entorn, en particular en aeroports, ports i carreteres. En canvi, malgrat l'aposta decidida per l'àmbit ferroviari, els recursos destinats a aquest mode de transport no van arribar a les cotes de països com Alemanya, França i Regne Unit.
No obstant això, cal alertar de les dificultats que poden sorgir a causa dels ajustos pressupostaris en el sector públic en matèria d'inversions en infraestructures. Aquest article incideix en aquesta qüestió a partir de l'anàlisi de l'evolució dels següents aspectes:
- Licitació oficial en construcció
- Inversió futura en infraestructures de mobilitat
- Desequilibris territorials en la inversió i la licitació.
Conclusions
Entre les principals conclusions de l'article destaquen les següents:
- L'impacte més important de les retallades de pressupostos públics s'observa en la inversió en carreteres. També és notable el descens en les inversions en infraestructures ferroviàries i, molt especialment, en els àmbits portuari i aeroportuari.
- Les perspectives de futur de la inversió en infraestructures de mobilitat no són gens encoratjadores. La qüestió radica a saber fins a quan s'allargarà la situació i si s'ha d'esperar un ressorgiment.
- La caiguda de la licitació en obra civil no ha mantingut la mateixa intensitat en les diferents comunitats autònomes ni tampoc ha estat la tònica general.
Com a reflexió final, assenyala que la crisi ha passat factura a la capacitat d'inversió del sector públic al nostre país, tot i que ni els nivells d'inversió han estat els mateixos ni tampoc la intensitat de l'ajust a cada territori o de cada administració. No obstant això, recull que mantenir el nivell d'inversió en infraestructures de mobilitat ha de ser una prioritat del país, malgrat que es poden millorar les pautes d'actuació de períodes anteriors.
El 2011, la licitació oficial en carreteres va quedar lleugerament per sota dels 2.500 milions d'euros, pràcticament la cinquena part del nivell aconseguit l'any 2006, que marca el màxim de la tendència a l'alça de les inversions d'aquesta naturalesa.