Article. El mapa viari espanyol als darrers vint anys: contrastos d’una política d’inversions agosarada
Davant l'anunci de noves inversions en infraestructures, aquest article analitza el procés de formació del mapa viari actual a Espanya per poder inserir el programa de govern en unes coordenades clares.
31/03/2011
Objectius
El Ministeri de Foment ha anunciat una inversió de prop de 20.000 milions d'euros en infraestructures, que es materialitzaran en aproximadament 4.100 quilòmetres de noves autovies lliures.
Davant aquest anunci, l'article analitza el mapa vial actual a Espanya, on han repercutit fins ara les inversions i com s'han realitzat.
Conclusions
L'article constata en primer lloc que, malgrat que la xarxa de carreteres no ha experimentat un augment sensible en els últims anys, sí ha canviat enormement la seva estructura: s'han multiplicat de forma espectacular el nombre de vies de gran capacitat (autopistes de peatge, autovies lliures i carreteres de doble calçada).
En aquest sentit, recull que l'esforç inversor en construcció de vies d'alta capacitat ha estat, en línies generals, molt més intens en regions menys denses i menys desenvolupades, contribuint al reequilibri territorial. No obstant això, aquesta política provoca desigualtats en la correlació entre inversió i densitat de trànsit.
Una altra característica del model d'expansió de la xarxa viària d'alta capacitat ha estat el paper fonamental que ha representat el sector públic en el seu desenvolupament, molt més rellevant que el realitzat pel sector privat per la via de la construcció d'autopistes de peatge. En aquest sentit hi ha també desequilibris territorials significatius..