Auditoria. Transport públic urbà a Palma

El transport públic urbà de Palma rep una puntuació baixa (50 punts sobre 100), amb la rapidesa dels desplaçaments i la fiabilitat dels horaris com a principals aspectes a millorar.

15/12/2016


Objectius

A l’objectiu general de contribuir a la millora de la qualitat de vida i l’entorn dels usuaris dels serveis i equipaments de mobilitat, l’auditoria sobre transport públic urbà hi afegeix la preocupació per les emissions derivades del transport i els seus efectes sobre la salut, també. El RACC i la seva Fundació defineixen el paper dels mitjans de transport col·lectius per a pal·liar aquests aspectes i aconseguir modificar els hàbits de desplaçament on l’automòbil es faci servir amb criteris racionals.

El resultat de l’avaluació del transport públic urbà de Palma s’ha calculat considerant els aspectes següents:

  • Rapidesa: que el temps invertit en cada desplaçament sigui adequat a la distància màxima a recórrer.
  • Fiabilitat: grau de compliment de l’horari o freqüència establerts.
  • Comoditat: accessibilitat de les parades i transbordaments, i nivell de sobreocupació.
  • Informació al client, abans i durant el viatge.
  • Tarifa: que la tarifa bonificada sigui com a mínim més econòmica que un trajecte similar en vehicle privat.

Conclusions

El transport públic urbà de Palma obté en termes generals una puntuació baixa: 50 punts sobre 100 (dues estrelles RACC, gairebé tres).
 
Conclusions específiques::

  • El temps de trajecte en algunes connexions és elevat, especialment en relacions transversals o en desplaçaments llargs.
  • La inexistència d’una xarxa completament segregada de transport públic i sense prioritat semafòrica ocasiona una competició amb l’espai del vehicle motoritzat, motiu pel qual comparteixen els mateixos problemes de congestió i aporten pocs avantatges competitius.
  • La irregularitat del servei d’autobús i el grau de demanda en alguns períodes fan que en un 47% de les expedicions s’hi observin viatgers dempeus.
  • En accessibilitat destaca, com a factor positiu, que tots els autobusos són accessibles i disposen de plataforma baixa. Per contra, l’equipament de les parades és millorable, perquè algunes no disposen de marquesina o simplement són inaccessibles per la existència de vorals o cordons d’estacionament.
  • La informació és un dels aspectes més ben valorats, perquè la pàgina web ofereix informació abundant sobre horaris, freqüències i temps de trajectes, i a moltes parades hi ha informació sobre el temps d’espera per al següent autobús.
  • El sistema tarifari obté la màxima puntuació, ja que la tarifa està clarament bonificada en relació amb l’usuari de vehicle privat, i s’ofereixen una sèrie de títols especials per a determinats col·lectius.

Recomanacions

Les principals recomanacions fan referència als punts següents: