Auditoria. Transport públic urbà a Palma
El transport públic urbà de Palma rep una puntuació baixa (50 punts sobre 100), amb la rapidesa dels desplaçaments i la fiabilitat dels horaris com a principals aspectes a millorar.
15/12/2016
Objectius
A l’objectiu general de contribuir a la millora de la qualitat de vida i l’entorn dels usuaris dels serveis i equipaments de mobilitat, l’auditoria sobre transport públic urbà hi afegeix la preocupació per les emissions derivades del transport i els seus efectes sobre la salut, també. El RACC i la seva Fundació defineixen el paper dels mitjans de transport col·lectius per a pal·liar aquests aspectes i aconseguir modificar els hàbits de desplaçament on l’automòbil es faci servir amb criteris racionals.
El resultat de l’avaluació del transport públic urbà de Palma s’ha calculat considerant els aspectes següents:
- Rapidesa: que el temps invertit en cada desplaçament sigui adequat a la distància màxima a recórrer.
- Fiabilitat: grau de compliment de l’horari o freqüència establerts.
- Comoditat: accessibilitat de les parades i transbordaments, i nivell de sobreocupació.
- Informació al client, abans i durant el viatge.
- Tarifa: que la tarifa bonificada sigui com a mínim més econòmica que un trajecte similar en vehicle privat.
L’àmbit de l’anàlisi és l’entorn urbà de Palma. El transport públic urbà de Palma es compon de 31 línies d’autobús que cobreixen pràcticament tot el territori, i una línia de metro (8,2 km i 9 parades) que connecta el centre (pl. Espanya) amb Son Castelló i la Universitat.
Conclusions
El transport públic urbà de Palma obté en termes generals una puntuació baixa: 50 punts sobre 100 (dues estrelles RACC, gairebé tres).
Conclusions específiques::
- El temps de trajecte en algunes connexions és elevat, especialment en relacions transversals o en desplaçaments llargs.
- La inexistència d’una xarxa completament segregada de transport públic i sense prioritat semafòrica ocasiona una competició amb l’espai del vehicle motoritzat, motiu pel qual comparteixen els mateixos problemes de congestió i aporten pocs avantatges competitius.
- La irregularitat del servei d’autobús i el grau de demanda en alguns períodes fan que en un 47% de les expedicions s’hi observin viatgers dempeus.
- En accessibilitat destaca, com a factor positiu, que tots els autobusos són accessibles i disposen de plataforma baixa. Per contra, l’equipament de les parades és millorable, perquè algunes no disposen de marquesina o simplement són inaccessibles per la existència de vorals o cordons d’estacionament.
- La informació és un dels aspectes més ben valorats, perquè la pàgina web ofereix informació abundant sobre horaris, freqüències i temps de trajectes, i a moltes parades hi ha informació sobre el temps d’espera per al següent autobús.
- El sistema tarifari obté la màxima puntuació, ja que la tarifa està clarament bonificada en relació amb l’usuari de vehicle privat, i s’ofereixen una sèrie de títols especials per a determinats col·lectius.
Tot i que disposa d’una oferta considerable, l’escassa rapidesa de desplaçaments, la baixa fiabilitat dels horaris/freqüències i la limitada accessibilitat a les parades, provoquen que el transport públic de Palma només fregui els mínims acceptables que esperen els usuaris per a una ciutat de la seva categoria.
Recomanacions
Les principals recomanacions fan referència als punts següents:
- Millorar la gestió de la velocitat comercial de l’autobús, mitjançant vies segregades, priorització semafòrica, etc.
- Estudiar la possibilitat de crear busos-exprés per a determinats recorreguts, si finalment es desestima la implantació del tramvia per temes pressupostaris.
- La priorització semafòrica i la segregació de l’autobús també incidirà en una major regularitat del servei, i en una distribució més homogènia de l’ocupació dels diversos autobusos.
- És convenient reordenar les línies transversals i els punts de connexió entre les diferents línies, i tendir cap a un model de xarxa, més que de línies.
- Estendre al conjunt de la xarxa el nivell d’equipament de les parades i la millora de l’accessibilitat a l’autobús.
- Un sistema unificat d’informació web de transport públic urbà, incorporant els diferents mitjans de transport col·lectiu i d’ús individual, podria aportar una informació molt útil a l’usuari.