Auditoria. Afectació de les obres de l’anella de les Glòries a la mobilitat urbana

Auditoria que analitza les afectacions de les obres de transformació a la plaça de les Glòries de Barcelona i com afecten l’entorn viari, en la fase d’enderroc de l’anella viària.

20/06/2014


Objectius

L’enderroc de l’anella viària de la plaça de les Glòries de Barcelona és una de les actuacions més importants i emblemàtiques que es duen a terme a Barcelona, perquè es procedeix a la transformació d’un nus viari que connecta tres grans artèries: l’avinguda de la Diagonal, la Meridiana i la Gran Via.

També es tracta d’una zona de nova centralitat de la capital catalana, on els darrers anys s’han establert diversos edificis d’arquitectura singular i equipaments rellevants: Torre Agbar, Teatre Nacional de Catalunya, Centre Comercial Les Glòries, Encants Nous, Centre Cultural La Farinera del Clot o el Centre de Disseny Dhub.

L’objectiu principal d’aquest protocol d’auditoria és detectar el grau d’incidència de les obres de l’anella viària en la mobilitat del seu entorn immediat, i també en la mobilitat global de la ciutat de Barcelona i els seus accessos.

L’avaluació es fa considerant la fluïdesa de la circulació del trànsit, però també valorant diversos aspectes rellevants que influeixen en el grau d’afectació de les actuacions en la via pública:

  • Informació: informació proporcionada als usuaris sobre el terreny al llarg de l’execució de les obres o en el període previ a l’inici de les actuacions i ocupació de la via pública.
  • Grau d’afectació a la mobilitat: es valora el grau d’afectació de l’obra sobre la mobilitat dels usuaris més vulnerables (vianants i ciclistes), transport públic i vehicle privat.
  • Senyalització: es puntua la qualitat de la senyalització vertical i horitzontal des del punt de vista de la comprensió i seguretat viària per als usuaris de la via pública.

Conclusions

Els aspectes més destacats de l’anàlisi són els següents:

  • El resultat es considera en conjunt bastant acceptable tenint en compte que es tracta d’una obra de gran magnitud i grau d’afectació per a la ciutat.
  • Resulta gairebé exemplar en aspectes com la informació als usuaris i senyalització. Tot i això, hi ha marge de millora en aspectes relacionats amb la mobilitat dels diversos usuaris que transiten per l’àmbit de les obres, especialment dels conductors i ciclistes, que hauria de millorar-se en les fases que falten.
  • Les afectacions a la mobilitat són elevades perquè afecta tots els mitjans de transport. En aquest cas, s’ha prioritzat els vianants amb una major permeabilitat per a creuar la zona d’obres, i també el transport públic, mantenint els carris bus-taxi que hi havia abans de les actuacions. Per contra, les demores en vehicle privat són bastant significatives.
  • L’administració promotora de les obres ha invertit molts recursos en la difusió d’informació sobre les obres a través de diferents canals (panells, tríptics, personal d’informació al carrer, etc.) per a poder arribar al màxim de persones.
  • La senyalització en l’àrea de les actuacions i a les vies d’aproximació és completa. S’apliquen les mesures de senyalització i seguretat passiva establerta pels protocols disposats per l’Ajuntament de Barcelona.

Recomanacions

La Fundació RACC suggereix a l’Administració competent les actuacions següents:

  • Augmentar la senyalització dinàmica per a aportar informació variable a totes les vies d’aproximació a la zona d’obres.
  • Intentar, si els condicionants de l’obra ho permeten, ampliar les voreres que uneixen les Glòries amb el carrer de Castillejos. Desviar la mobilitat ciclista per un altre tram proper per a evitar que conflueixi en aquests trams estrets i evitar que els ciclistes hagin de baixar de la bicicleta.
  • Estudiar els temps de fase en verd per a vianants en hora punta de trànsit d’entrada a Barcelona.
  • Senyalitzar alres alternatives o idnicar el temps de viatge d’entrada a Barcelona en hora punta.
  • Introduir els macroestudis en els òrgans municipals que regulen la seguretat i els desviaments en obres per a anticipar demores addicionals elevades.
  • Corregir la deterioració del ferm de l’anella viària i millorar la senyalització horitzontal.
  • La convivència de diverses obres destacades en vies importats de la ciutat de Barcelona aconsella la necessitat de fer un estudi de capacitat de trànsit global en l’àmbit urbà segons cada fase de l’obra.
  • .