Informe: Proposta de recuperació del pagament dels peatges per als ciutadans
Proposta d'actuació en relació amb l'actual manca d'equitat en el sistema de finançament de la xarxa de carreteres d'alta capacitat (RAC).
24/05/2012
Objectius
Hi ha tres factors que determinen la necessitat de cercar un nou model de finançament:
- La gran extensió de la RAC a Espanya en els darrers 20 anys en un intent de convergència amb Europa
- La definició progressiva a la Unió Europea d'un model homogeni de finançament de la RAC (Llibre Blanc del Transport 2011 i nova Directiva Eurovinyeta 2012).
- La debilitat en les finances públiques que obliga a cercar fonts alternatives de finançament
També es plantegen dos problemes bàsics per als quals cal trobar solució:
- El problema d'equitat: asimetria/desequilibri en el model actual de finançament de la RAC
- El problema d'eficiència: falta d'un model homogeni i suficient per al finançament de la RAC
La Fundació RACC considera que és imprescindible resoldre en primer lloc el problema d'equitat per a començar a parlar de com dissenyar un model homogeni i suficient per al finançament de la RAC.
Comparativa
D'una banda, la distribució de les vies d'alta capacitat entre autopistes de peatge i autovies lliures presenta grans diferències entre comunitats autònomes després de 20 anys d'inversió pública sostinguda.
De l'altra, s'observa un malestar creixent entre la població de les zones més afectades pels peatges, i també majors costos per als ciutadans i empreses amb mobilitat en aquests territoris. Així mateix, s'observa una falta d'adequació entre oferta i demanda d'infraestructures en alguns territoris.
Conclusions
Un cop analitzades les diferents opcions per a millorar l'equitat del sistema, el RACC proposa adoptar una postura activa escollint una opció intermèdia entre l'extensió generalitzada dels peatges a tota la xarxa d'alta capacitat i la supressió d'aquests.
Entre les fórmules intermèdies destaca la proposta del Parlament de Catalunya per a crear un fons estatal "per a l'homogeneïtzació i el rescat selectiu" dels peatges d'autopista:
- Proposa alimentar el fons de rescat amb els impostos generats per l'activitat de les concessionàries ((IVA i impost de societats)
- Contempla mesures selectives d'aplicació segons usuaris i condicions de mobilitat
- Les noves tecnologies permeten l'aplicació del sistema de manera senzilla
- No requereix cap esforç al contribuent, al contrari, li crea una impressió positiva sobre la mesura governamental
Recomanacions
Un cop resolt el problema d'equitat existent, és urgent obrir un debat sobre com dissenyar un sistema equitatiu, homogeni i suficient de finançament de la RAC a Espanya. A la pràctica, hi ha 4 grans instruments per a finançar les RAC:
- Amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat, ja que les RAC són, en part, un bé públic; però aquest sistema no respecta el principi de pagament per ús
- A través de les anomenades "vinyetes": un sistema de pagament basat en el temps (1 setmana, 1 mes, 1 any) molt fàcil d'implementar però que no té en compte l'ús efectiu que es fa de les vies
- Peatges: un sistema de pagament en funció dels quilòmetres recorreguts però la gestió del qual resulta més cara que la vinyeta
- A través de l'impost especial sobre gasolines: podria ser una opció eficient i de fàcil aplicació, perquè paga qui fa més ús de les infraestructures, tot i que grava tot el trànsit, no només el de les RAC
La Fundació RACC defèn que en aquest debat cal fugir de dogmatismes i segurament la solució més justa i més fàcil d'aplicar és un sistema mixt de finançament, basat, amb diferents graus de ponderació, en una combinació dels diferents instruments disponibles per a finançar les RAC.