Auditoria: La congestió als corredors d’accés a Barcelona (2007)
La congestió als accessos a Barcelona suposa una pèrdua de 105.000 hores diàries als usuaris, amb un impacte econòmic anual de més de 380 milions d'euros.
22/11/2007
Objectius
La congestió s'ha convertit en un dels problemes quotidians que pateixen les societats modernes. En l'Estat espanyol, la congestió es vincula al dèficit de certes infraestructures de transport i al procés accelerat de creixement econòmic experimentat en els últims anys. La congestió es considera un problema amb costos socials, econòmics i mediambientals importants, que fan minvar la qualitat de vida de molts ciutadans i afecten la capacitat de competir de les àrees urbanes.
La Fundació RACC ha elaborat una auditoria que avalua els nivells de congestió dels sis corredors d'accés a la ciutat de Barcelona:
- Delta de Llobregat
- Baix Llobregat
- Barcelonès
- Vallès Occidental
- Vallès Oriental
- Maresme
L'objectiu de l'estudi és:
- Oferir una descripció detallada de la congestió, amb avaluació de costos i localització de punts crítics.
- Proposar mesures de millora a curt termini.
L'àmbit d'estudi s'ha centrat en un radi de 30 quilòmetres des del centre de Barcelona. També s'ha realitzat una enquesta a 5.000 conductors de l'Àrea Metropolitana de Barcelona que es desplacen assíduament.
Conclusions
Les principals conclusions de l'estudi indiquen el següent:
- El 70% de la congestió diària es concentra en sis hores (de 7 a 10 h del matí i de 17 a 20 h de la tarda) i en cinc vies: les dues rondes, la C-58, l'AP-7 i la C-32 en el seu tram sud.
- Més de mig milió d'usuaris –el 40% dels usuaris totals– suporten retencions diàriament.
- La mitjana de temps perdut per cada usuari és de 12 minuts al dia, que equivalen a 49 hores a l'any. En hora punta, el temps perdut ascendeix a 18 minuts (74 hores a l'any). Cada usuari malbarata l'equivalent a 10 jornades laborals a l'any a causa de la congestió.
- La congestió representa 105.000 hores/dia de temps perdut, la qual cosa equival a 26,2 milions d'hores perdudes cada any.
- Anualment, les retencions en els corredors d'accés a la ciutat de Barcelona representen un cost de 384 milions d'euros, que equival al 0,3% del PIB de Catalunya.
Simulació de l'evolució de la congestió en diferents franges horàries i imatges reals dels principals corredors d'accés a Barcelona.
Recomanacions
El RACC proposa mesures concretes a curt termini, dividides en tres àmbits:
-
Potenciació del transport públic:
- Autobús: creació de carrils Bus-VAO, reforç de línies Bus-Exprés i augment dels serveis discrecionals a polígons
- Ferrocarril: promoció de línies d'aportació, construcció de nous aparcaments de dissuasió i posada en funcionament de la línia ferroviària transversal (Granollers-Martorell)
-
Millora de la gestió de la mobilitat:
- Foment de l'increment de l'ocupació mitjana del vehicle privat
- Ús de tecnologies intel·ligents
- Gestió de la demanda a destinació
-
Millores de les infraestructures:
- Cinturó P2- AP7
- Creació d'una via específica per a camions
L'auditoria ha analitzat específicament l'impacte de la paralització del servei de RENFE, que suposa una pèrdua durant el període d'hora punta del matí (sentit entrada) de 4.525 hores/dia, la qual cosa equival a 86.000 hores. Aquesta xifra suposa un increment d'un 39% del temps de recorregut respecte a la situació prèvia a la paralització del servei.
Més informació
Dossier de premsa: La congestió als corredors d’accés a Barcelona
Estudi: La congestió als corredors d’accés a Barcelona (novembre de 2007)