Auditoria: La congestió als corredors d’accés a Barcelona (2016)
La nova edició de l’auditoria sobre la congestió als corredors d’accés a Barcelona assenyala la necessitat de prendre mesures per reduir les hores perdudes i els costos dels embussos de trànsit.
27/09/2016
Objectius
El 2007, la Fundació RACC va presentar la primera auditoria de congestió a l'entorn metropolità de Barcelona, que va quantificar l'impacte col·lectiu i individual dels embussos de trànsit en temps perdut i cost econòmic. Així va identificar els factors primordials de la congestió i va realitzar una proposta d'accions a realitzar per reduir-la.
Deu anys després es realitza una nova auditoria, amb un doble objectiu:
- Oferir una descripció detallada de la congestió als corredors de l'àmbit metropolità del 2016, que permeti avaluar els efectes en temps i en cost sobre el conjunt de la població, i els usuaris particulars tant de vehicle privat com de transport públic, segons el corredor per on circulen diàriament.
- Comparar l'escenari actual amb l'anàlisi realitzada deu anys enrere i avaluar l'impacte que la crisi econòmica i les mesures adoptades en temes de mobilitat han tingut sobre la congestió.
Els efectes de la contaminació local, associats a la mobilitat, s'han convertit en un dels principals problemes que han d'abordar la ciutat i l'entorn metropolità.
Conclusions
Les conclusions de l'estudi reflecteixen l'impacte actual de la congestió en l'àmbit metropolità de Barcelona.
- Gairebé 200.000 persones suporten la congestió dels accessos metropolitans durant les sis hores de major concentració: un 22% són usuaris d'autobús i un 78%, del seu propi vehicle.
- Diàriament es perden aproximadament 52.000 hores per congestió a les vies d'alta capacitat de l'àrea metropolitana de Barcelona.
- Per als treballadors que accedeixen en hora punta (de 8.00 a 9.00 hores) a Barcelona, la demora mitjana és de 80 minuts setmanals.
- Anualment es perden un total de 12,8 milions anuals d'hores, que representen un cost de 137 milions d'euros (equivalents al 0,1% del PIB de Catalunya) i 685 euros per usuari afectat.
- Els corredors del Vallès Occidental, el Baix Llobregat i les rondes concentren gairebé el 80% de la congestió.
Durant els últims deu anys, principalment a causa de la crisi econòmica, ha disminuït el volum de trànsit als accessos a Barcelona: un 9% menys en relació al 2006 i un 51% menys de congestió. No obstant això, l'estudi alerta que, davant l'augment de la mobilitat que es va registrar el 2015 (3% més de mobilitat i 28% més de congestió), és urgent articular mesures per impedir que la congestió s'incrementi en un 50%.
Els nivells de congestió poden arribar als nivells previs a la crisi, amb la pèrdua de competitivitat econòmica i d'afectació a la qualitat de l'aire que comporta.
Recomanacions
Davant d'aquesta situació, el RACC recomana:
- Com a mesura urgent, ampliar l'oferta de transport públic i millorar-ne la qualitat, comptant també que el Ministeri de Foment (ADIF) realitzi les inversions a què es va comprometre al servei de Rodalia de RENFE.
- Millorar la gestió del trànsit: creació de carril Bus-VAO de baix cost; ampliació, millora d'accés i seguretat dels park&ride; i gestió de la velocitat variable, entre altres mesures.
Més informació
Dossier de premsa: La congestió als corredors vials d’accés a la ciutat de Barcelona
Estudi: Auditories de mobilitat. La congestió als corredors d’accés a Barcelona
Estudis relacionats