Informe: Facilita la crisi un model de mobilitat més sostenible?

El context de crisi econòmica contribueix a variar el marc general de la mobilitat als països desenvolupats.

24/04/2012


Objectius

Article que apunta els diversos factors que poden incidir en el balanç social de l'ús de l'automòbil en un context general de menor activitat en el sector del transport de mercaderies i persones.

S'intenta establir una relació entre els efectes de la crisi en l'àmbit de la mobilitat per a entendre com aquests canvis poden modificar el model i fer-lo més sostenible. Per això s'analitzen les dades següents:

  • El consum de combustibles d'automoció com a indicador del menor ús del vehicle privat
  • L'ús del transport col·lectiu urbà que suggereix un cert desplaçament de demanda des del transport individual en vehicle privat
  • La reducció de les emissions contaminants del sistema de transport
  • El descens pronunciat de les matriculacions de nous vehicles
  • El descens del nombre d'accidents de trànsit i la sinistralitat 

Conclusions

Les conclusions principals d'aquest article són les següents: 

  • El descens global de la mobilitat sembla un factor positiu des de la perspectiva de la minimització de l'impacte social i mediambiental de l'ús de l'automòbil: menys trànsit redueix la sinistralitat i les emissions per carburants
  • La caiguda de la demanda d'automòbils té conseqüències per a l'activitat econòmica del sector i una incidència important en l'envelliment del parc automobilístic. Haurien d'aplicar-se polítiques estructurals que en reforcessin la renovació en un context de major racionalitat de l'ús de l'automòbil
  • La conjuntura actual de crisi econòmica està provocant un desplaçament cap al transport col·lectiu en detriment de l'individual, impulsant una racionalització de la mobilitat i un canvi de cultura d'ús del sistema de transport amb efectes positius sobre la seva sostenibilitat