Estudi. Avaluació de l’efectivitat de la reparació tècnica realitzada per Volkswagen a quatre models amb motor dièsel
El RACC ha participat en un estudi que ha avaluat els resultats tècnics després de la reparació de vehicles dièsel realitzada pel grup Volkswagen.
29/06/2016
Objectius
Juntament amb el RACC, han participat a l'estudi els clubs d'automobilistes alemany (ADAC), austríac (ÖAMTC) i suís (TCS). La implicació del RACC respon al seu objectiu de vetllar pels drets dels usuaris per garantir que les reparacions dels vehicles s'ajustin a la normativa vigent i, en paral·lel, validar que els ajustos aplicats no afecten al consum de combustible ni a la potència del motor del vehicle.
El test consisteix en l'anàlisi de quatre vehicles equipats amb transmissions manuals de sis marxes i sistema start/stop:
- Test de laboratori per valorar-ne les emissions, el consum i la potència.
- Realitzat durant els mesos de maig i juny a Alemanya, Àustria i Suïssa.
- Els models de cotxes van ser testejats abans i després de la reparació del software realitzada pel fabricant.
- Testats tant des del cicle NEDC (necessari per a l'homologació), com des d’altres cicles més propers a la conducció real (WLTC i BAB130).
El test s'ha realitzat a quatre cotxes amb motor dièsel 2.0: Audi 4 Avant 2.0 TDI (tres models) i Volkswagen Golf 2.0 TDI BTM (un model).
Conclusions
Les principals conclusions del test revelen que:
- Les reparacions realitzades per VW redueixen les emissions de NOx sense que es produeixi una reducció significativa de la potència.
- Els nivells de consum de combustible mesurats als quatre vehicles testejats no queden alterats abans ni després de la reparació del software.
Malgrat tot, destaca el fet que, fins i tot abans de la reparació, els nivells de consum mesurats als quatre vehicles testejats eren entre un 7 i un 15% més grans que els especificats pel fabricant (consum estàndard).
El RACC assenyala que aquestes proves individuals no permeten extreure conclusions generals sobre la totalitat dels vehicles cridats a reparar pel grup Volkswagen.
Drets dels usuaris
Pel que fa als drets dels usuaris, a les conclusions de l'estudi el RACC recull les següents reflexions:
- L'usuari o propietari dels cotxes afectats no ha de patir molèsties ni sobrecostos per aquesta situació, i per això se sol·licita màxim rigor i transparència als fabricants i a les administracions reguladores.
- Després dels resultats satisfactoris del test s'aconsella als usuaris afectats que procedeixin a la reparació dels seus vehicles sense por a prejudicis d'un altre tipus.
- S'exigeix als fabricants i a la Comissió Europea que s'articuli un sistema d'informació fidedigne sobre els consums reals dels vehicles, ja que els usuaris es troben diferències importants entre el que anuncien els fabricants i el consum real.