Article: Carreteres de primer nivell, manteniment de segona?

Anàlisi de la transformació de les infraestructures viàries a Espanya en els darrers 30 anys i de la continuïtat d'aquesta millora amb una política de manteniment adequada.

08/06/2011


Objectius

A partir de les dades proporcionades per organismes oficials i especialitzats del sector, l'estudi analitza els aspectes següents:

  • La transformació de la xarxa viària a Espanya entre el 1985 i el 2012: evolució del nombre de quilòmetres de vies convencionals i d'alta capacitat
  • Comparativa de nombre de quilòmetres de vies d'alta capacitat a Espanya en relació amb altres països europeus
  • Evolució de la despesa pública en infraestructures viàries i comparativa amb altres països europeus
  • Evolució de la despesa en manteniment i impacte de la crisi econòmica
  • La investigació posa el focus en l'impacte de la crisi econòmica en el manteniment de les carreteres

Conclusions

L'anàlisi de l'evolució de la inversió en manteniment de carreteres constata una retallada notable en aquesta partida a partir de l'any 2008, coincidint amb la crisi econòmica. Per això, l'article indica dues conclusions bàsiques:

  • La despesa en manteniment està determinada per la necessitat de mantenir una xarxa viària colossal en comparació amb els veïns europeus, la qual cosa suposa un esforç suplementari respecte de les economies competidores
  • Les administracions no sembla que disposin, a mitjà termini, de recursos suficients per a fer front a aquesta tasca de manteniment

L'article atribueix aquesta situació preocupant a una planificació inadequada, que no va tenir en compte la sostenibilitat a llarg termini de les noves infraestructures. Per això, el repte ara consisteix a ajustar la despesa quant a servei i qualitat que permeti mantenir el gran balanç de la seguretat viària dels darrers anys a Espanya, el qual, òbviament, està directament relacionat amb la qualitat de la xarxa viària.