Auditoria. Senyalització d’orientació a Madrid

L’anàlisi de la senyalització de 122 itineraris a la ciutat de Madrid conclou que aquest aspecte obté un aprovat just, amb la continuïtat com el principal factor a millorar.

17/04/2012


Objectius

L’estudi ‘Senyalització d’orientació a Madrid’, englobat en la col·lecció ‘Auditories de mobilitat’, ha revisat si la senyalització d’orientació en aquesta ciutat compleix les funcions bàsiques per a les quals ha estat dissenyada.

Les auditories de senyalització d’orientació urbana analitzen els quatre aspectes següents:

  • Continuïtat (40% de la valoració final): que qualsevol persona pugui arribar a la seva destinació seguint les indicacions sense perdre’s pel camí.
  • Comprensió (30%): que l’usuari entengui el missatge que està senyalitzat.
  • Visibilitat (25%): que els senyals i el seu contingut siguin perfectament visibles.
  • Manteniment (5%): que la senyalització estigui en bon estat de conservació.

Conclusions

La senyalització d’orientació a la ciutat de Madrid obté 3 estrelles RACC (58 punts sobre 100). Les conclusions de l’auditoria indiquen el següent:

  • La continuïtat en les indicacions d’un itinerari constitueix el principal problema a resoldre en la senyalització d’orientació de Madrid (34,9% de puntuació total).
  • La comprensió, visibilitat i el manteniment obtenen una puntuació acceptable, però han de millorar en aspectes puntuals.
  • Els hospitals 12 de Octubre, i Ramón y Cajal, així como l’estació de Chamartín i el Palau Reial obtenen un resultat pobre considerant la importància que tenen.
  • No s’aprofita la indicació d’aparcaments propers a les destinacions. Tampoc no hi ha senyalització cap a aparcaments de dissuasió en el conjunt de l’àmbit metropolità.

Recomanacions

Les conclusions de l’auditoria inclouen les següents recomanacions generals:

  • Augmentar per norma general la distància en què es comença a senyalitzar.
  • Reforçar la senyalització dels diferents itineraris que s’inicien al centre de la ciutat, especialment els que comencen a Cibeles i van cap a l’est de Madrid.
  • Millorar els aspectes de continuïtat dels itineraris, aplicant un protocol de comprovació en tots els desviaments i també en trams llargs per a certificar a l’usuari que va en la direcció correcta.
  • Reforçar la indicació dels aparcaments propers als elements amb major afluència de visitants, incloent informació referent a l’estat d’ocupació de cada aparcament.
  • Inclusió i senyalització d’aparcaments de dissuasió a les entrades de la ciutat per a poder estacionar el vehicle i arribar a la destinació en transport públic.