Auditoria. Anàlisi de la senyalització dels radars de Catalunya

Estudi que analitza la distribució i la qualitat de la senyalització dels 249 radars fixos i de tram que hi ha a Catalunya. Conclou que el 40% dels radars té una senyalització deficient.

20/07/2017


Objectius

L’excés de velocitat ocupa la quarta posició entre els desencadenants de tots els accidents a Catalunya; en el conjunt d’Espanya, és la primera causa d’accidents amb víctimes greus i mortals.

Mitjançant l’auditoria de senyalització dels radars a la xarxa viària catalana, el RACC vol destacar la importància de la senyalització i la ubicació dels radars perquè els usuaris puguin identificar la velocitat permesa i adaptar la seva conducció amb la màxima seguretat.

Conclusions

La principal conclusió de l’estudi assenyala que un 40% dels radars té una senyalització deficient perquè no s’informa del límit de velocitat, ni al senyal d’avís de radar ni abans d’arribar al radar.

Altres conclusions:

  • Només el 32% dels senyals d’avís de radar informen de la velocitat màxima permesa.
  • El 38% dels senyals d’avís estan massa allunyats o massa a prop del radar, fora de la distància òptima (500-1.250 metres).
  • El 45% de les carreteres catalanes tenen un índex de risc d’accident baix o molt baix, però concentren el 58% dels radars, i les vies amb un risc d’accidentalitat molt alt representen el 18% de la xarxa i només tenen el 3% dels radars. Això indica que hi ha una sobrerepresentació de radars en vies de baix risc i una infrarepresentació de radars en vies d’alt risc.
  • No obstant, les vies convencionals (bàsiques i comarcals) tenen el doble de radars que les de gran capacitat (autopistes, autovies i rondes de Barcelona), en consonància amb la distribució dels ferits greus i mortals.
  • Hi ha poca homogeneïtat a l’hora de senyalitzar els radars i la seva velocitat límit.
  • L’estat de conservació de la senyalització és correcte en la majoria dels senyals.

Recomanacions

L’auditoria recull també un seguit de recomanacions a les administracions responsables, que es resumeixen en tres punts:

1. Criteris de senyalització:     

  • Establir un criteri clar i únic per senyalitzar els radars, de forma que sigui visible i fàcil d’interpretar pels usuaris.
  • Determinar un format de senyalització molt més visible i comprensible pel conductor que sempre integri el límit de velocitat i els tipus de vehicles als quals afecta.
  • Situar els senyals d’avís de radar entre 500 i 1.250 metres abans del radar, en funció del límit de velocitat de la via.

2. Localització dels radars:

  • És necessari estudiar la redistribució dels radars que actualment estan en vies de baix risc per ubicar-los en vies d’elevat risc, sempre i quan l’excés de velocitat hi jugui un paper important.

3. Guia de senyalització:

  • Elaborar una guia o manual de senyalització de codi de carreteres de Catalunya, que donaria cobertura normativa a la senyalització dels radars.