Auditoria: qualitat de les travesseres urbanes a municipis de Girona

Nova auditoria de travesseres urbanes realitzada, en aquesta ocasió, a set municipis de la província de Girona. Conclou que La Bisbal d’Empordà obté la millor nota, mentre suspenen La Jonquera i Besalú.

19/03/2018


Objectius

Aquesta auditoria forma part de l'anàlisi de travesseres urbanes que la Fundació RACC du a terme regularment amb l'objectiu d'avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que les transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.

La present avaluació s'ha realitzat en un nova selecció representativa de les travesseres urbanes de Catalunya. En aquest cas, de set municipis de Girona: La Jonquera (N-II), Besalú (N-260), Banyoles (C-150a), La Bisbal d'Empordà (C-66), Lloret de Mar (GI-682), Sant Feliu de Guíxols (GI-682) i Sant Hilari Sacalm (GI-542).

L'auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres: 

  • Mobilitat (35% de la valoració final): el grau de servei per als usuaris dels diferents mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat –inclosos motos i bicicletes– i transport públic
  • Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables
  • Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana, segons l'existència d'aspectes propis en l'àmbit urbà i les afectacions del trànsit
  • Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera  

Conclusions

 En general, les travesseres urbanes analitzades presenten un ampli marge de millora. No obstant això, cal tenir en compte que les característiques urbanes de cada via (l'amplada disponible, la quantitat d'encreuaments, l'existència d'infraestructures com vies de tren…) condicionen les actuacions recomanables i acaben incidint fortament en la seva valoració.

L'auditoria destaca, com a conclusió, els següents aspectes de cada travessera:

  • Les travesseres de Besalú i La Jonquera obtenen un resultat inferior a la qualitat mínima exigible pels usuaris. La Jonquera és un cas singular per l'elevat nombre de camions que tenen un punt de parada i repostatge.
  • La Bisbal d'Empordà obté la quarta millor nota entre les 28 travessies estudiades donis de 2011 a Catalunya.
  • Banyoles i Lloret de Mar, malgrat ser de dimensions diferents, presenten similituds perquè es tracta de travesseres que han tingut millores i disposen de bona característiques morfològiques per seguir pacificando la mobilitat.
  • Sant Hilari Sacalm és una travessera amb baixa intensitat de vehicles i seria recomanable instal·lar més passos de vianants, infraestructura ciclista, elements reductors i gestió de girs a l'esquerra.
  • Sant Feliu de Guíxols té marge de millora en tots els factors, especialment en adequació urbana i aspectes importants de mobilitat.