Auditoria: qualitat de les travesseres urbanes a Montgat, Gandesa, Torroella de Montgrí i Balaguer

La travessera de Gandesa es converteix en la pitjor valorada de les 21 travesseres analitzades pel RACC des del 2011. La de Torroella de Montgrí es converteix en la segona més ben valorada, Balaguer suspèn en seguretat viària i la travessera urbana de Montgat aprova l’auditoria del RACC.

01/03/2017


Objectius

Aquesta auditoria forma part de l'anàlisi de travesseres urbanes que la Fundació RACC du a terme regularment amb l'objectiu d'avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que les transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.

La present avaluació s'ha realitzat en un nova selecció representativa de les rtavesseres urbanes de Catalunya: Montgat (N-II), Gandesa (C-420 y C-43), Torroella de Montgrí (C-31) i Balaguer (C-12).
 
L'auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres: 

  • Mobilitat (35% de la valoració final): el grau de servei per als usuaris dels diferents mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat –inclosos motos i bicicletes– i transport públic
  • Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables
  • Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana, segons l'existència d'aspectes propis en l'àmbit urbà i les afectacions del trànsit
  • Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera  

Conclusions

Les travesseres urbanes analitzades presenten en general un ampli marge de millora en diversos factors: la morfologia de la via aporta característiques bàsiques que acaben incidint fortament en la seva valoració. L'auditoria destaca, a mode de conclusió, els següents aspectes de cada travessera:

  • En el cas de Gandesa i Torroella de Montgrí, la manca d’una variant impedeix minimitzar el trànsit de pas.
  • A Montgat, malgrat la reducció en el volum de trànsit, s’ha mantingut una morfologia de carretera interurbana, quan es podria ja integrar plenament en la trama urbana.
  • A Balaguer s’ha aconseguit integrar la carretera plenament en l’àmbit urbà. A més dels elements bàsics, s’ha desviat el traçat original, s’ha implantat aparcament i s’ha dividit la calçada amb un passeig central.