Auditoria. Avaluació de rotondes a Mataró
L’auditoria de rotondes a la localitat de Mataró (Barcelona) conclou que l’excés de senyalització i la carència d’il·luminació nocturna devaluen l’eficàcia d’aquestes infraestructures.
05/08/2011
Objectius
En els darrers anys ha proliferant la presència de rotondes com a elements de distribució del trànsit. Aquestes infraestructures permeten una millor gestió i optimització de les cruïlles amb una densitat de trànsit no excessivament elevada, perquè permeten reduir els temps d’espera, alhora que contribueixen també a millorar la seguretat viària, reduint la velocitat de circulació.
Tot i això, aquesta proliferació no ha estat acompanyada d’un reglament constructiu ni d’una normativa que defineixi clarament la forma adequada de circular-hi. Fins ara, només es troba reglamentada la normativa de senyalització dels accessos. Així, és habitual observar rotondes amb deficiències de construcció i comportaments inadequats en la manera de circular-hi per part dels usuaris.
Aquesta auditoria ha triat tres rotondes representatives de Mataró, de les quals ha analitzat la configuració i el comportament dels usuaris a partir de quatre factors:
- Disseny i visibilitat.
- Senyalització.
- Saturació.
- Comportament dels usuaris.
L’anàlisi del comportament dels usuaris inclou les maniobres següents: prioritat de pas en l’accés i a l’interior de la rotonda, ús correcte dels intermitents, i prioritat per a vianants i ciclistes.
Conclusions
En general, les rotondes urbanes de Mataró obtenen una valoració mitjana acceptable: la configuració aconsegueix una puntuació de 76 (quatre estrelles RACC) i el comportament dels usuaris, de 63 (tres estrelles RACC).
Punts a destacar:
- La il·luminació nocturna resulta acceptable, però hi ha pocs elements reflectants que millorin el camp visual dels conductors.
- Alguns carrils d’accés presenten una amplada reduïda.
- Les tres rotondes mostren l’existència d’itineraris per a vianants suficientment rectes i protegits.
- Els usuaris respecten la prioritat d’accés a les rotondes, però el comportament a l’interior i l’ús dels intermitents resulta inadequat.
- La presència de semàfors garanteix el respecte als passos de vianants a les rotondes més grans. Tot i això, els usuaris tendeixen a respectar-les igualment sense la existència de passos amb semàfors.
Els factors amb major marge de millora són, en configuració, les carències detectades en els elements de senyalització i, en comportament dels usuaris, l’escàs ús d’intermitents o el poc respecte a la prioritat de pas entre vehicles a l’interior de les rotondes.
Recomanacions
Les principals recomanacions es refereixen als punts següents:
- Millores de la senyalització vertical.
- Simplificar la senyalització informativa per a evitar la distracció per excés d’informació.
- Actuacions de millora de la visibilitat en període nocturn.
- Implantació d’elements complementaris de reducció de velocitat, com bandes transversals.
Seria recomanable dur a terme campanyes d’informació amb la finalitat de recordar als usuaris la forma adequada de circular dins les rotondes.