Estudi: EuroRAP 2016. Programa europeu de valoració de carreteres segures
L’edició del 2016 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya assenyala que encara hi ha 2.000 quilòmetres de xarxa viària catalana amb un risc alt de patir un accident greu o mortal.
20/12/2016
Objectius
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d’accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l’accidentalitat d’un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).
Els objectius principals de l’estudi són:
- Oferir a l’usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
- Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d’actuació a la xarxa viària
- Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 14 anys, els resultats d’EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l’evolució del grau de risc de la xarxa viària
Aquesta edició de l’estudi ha analitzat 6.356 quilòmetres de xarxa viària catalana, que concentren el 90% de la mobilitat total en carretera de Catalunya.
Conclusions
Les principals conclusions de l’estudi assenyalen el següent:
- Els quilòmetres de risc “molt alt” augmenten del 16% de l’estudi anterior al 18% en aquesta edició, fet que suposa trencar l’estabilitat obtinguda els sis anys anteriors. En el 30% de la xarxa analitzada per EuroRAP (1.985 quilòmetres), el risc de patir un accident greu o mortal és “alt” o “molt alt”.
- La província amb més percentatge de quilòmetres de risc “alt” és Girona, seguida de prop de Lleida. Ambdues demarcacions augmenten significativament aquest registre respecte a l’any passat (3,1 i 5 punts, respectivament).
- Els trams de més risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, mentre que els trams amb més concentració es presenten en vies amb elevades intensitats de trànsit. La BP-1417, entre Barcelona i Sant Cugat, és el tram amb més risc d’accident enguany.
- La xarxa de risc zero suma 475 km i disminueix en 52 km respecte l’any passat: un 7,4% de la xarxa analitzada per EuroRAP no ha tingut cap accident mortal o greu en l’últim trienni.
- Les motos i els ciclomotors, que representen menys del 5% del parc de vehicles, estan involucrats en més del 40% dels accidents totals en carretera.
- Tres dels deu trams amb més concentració d’accidents de vehicles pesants pertanyen a la N-340.
Els resultats a Espanya assenyalen que el 25% de vies convencionals de la Xarxa de Carreteres de l’Estat presenta nivells de risc alto o molt alt d’accidentalitat. Les comunitats amb més proporció de quilòmetres negres i vermells són Cantàbria (20,9%) i Aragó (18,8%).
Más información
Nota de premsa: Catalunya té gairebé 2.000 km de xarxa viària amb alt risc de patir un accident greu o mortal
Dossier de premsa: EuroRAP Catalunya 2016
EuroRAP 2016: mapa de risc de Catalunya
Nota de premsa: El 25% de les vies convencionals de la Xarxa Carreteres de l’Estat (RCE) presenten nivells de risc alts o molt alts d’accidentalitat per als conductors
Dossier de premsa: EuroRAP Espanya 2016
EuroRAP 2016: mapa de risc d’Espanya