Estudi: EuroRAP 2016. Programa europeu de valoració de carreteres segures

L’edició del 2016 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya assenyala que encara hi ha 2.000 quilòmetres de xarxa viària catalana amb un risc alt de patir un accident greu o mortal.

20/12/2016

Objectius

El RACC, juntament amb altres clubs de l’automòbil europeus, membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), ha participat per 15è any consecutiu en l’elaboració de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya.

EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d’accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l’accidentalitat d’un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).

Els objectius principals de l’estudi són:

  • Oferir a l’usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
  • Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d’actuació a la xarxa viària
  • Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 14 anys, els resultats d’EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l’evolució del grau de risc de la xarxa viària

Conclusions

L’estudi s’emmarca en un entorn de descens dels accidents greus i mortals, que han caigut un 2,47% a Catalunya en el trienni 2013-2015, mentre que la mobilitat global per carretera ha augmentat un lleuger 1,87%.

Les principals conclusions de l’estudi assenyalen el següent:

  • Els quilòmetres de risc “molt alt” augmenten del 16% de l’estudi anterior al 18% en aquesta edició, fet que suposa trencar l’estabilitat obtinguda els sis anys anteriors. En el 30% de la xarxa analitzada per EuroRAP (1.985 quilòmetres), el risc de patir un accident greu o mortal és “alt” o “molt alt”.
  • La província amb més percentatge de quilòmetres de risc “alt” és Girona, seguida de prop de Lleida. Ambdues demarcacions augmenten significativament aquest registre respecte a l’any passat (3,1 i 5 punts, respectivament).
  • Els trams de més risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, mentre que els trams amb més concentració es presenten en vies amb elevades intensitats de trànsit. La BP-1417, entre Barcelona i Sant Cugat, és el tram amb més risc d’accident enguany.
  • La xarxa de risc zero suma 475 km i disminueix en 52 km respecte l’any passat: un 7,4% de la xarxa analitzada per EuroRAP no ha tingut cap accident mortal o greu en l’últim trienni.
  • Les motos i els ciclomotors, que representen menys del 5% del parc de vehicles, estan involucrats en més del 40% dels accidents totals en carretera.
  • Tres dels deu trams amb més concentració d’accidents de vehicles pesants pertanyen a la N-340.


Más información



 Nota de premsa: Catalunya té gairebé 2.000 km de xarxa viària amb alt risc de patir un accident greu o mortal
 Dossier de premsa: EuroRAP Catalunya 2016
 EuroRAP 2016: mapa de risc de Catalunya
 Nota de premsa: El 25% de les vies convencionals de la Xarxa Carreteres de l’Estat (RCE) presenten nivells de risc alts o molt alts d’accidentalitat per als conductors
 Dossier de premsa: EuroRAP Espanya 2016
 EuroRAP 2016: mapa de risc d’Espanya