Estudi: EuroRAP 2019. Programa europeu de valoració de carreteres segures
L’edició del 2019 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya assenyala que el 30% de la xarxa viària catalana té un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal (quatre punts menys que a l’estudi anterior), i posa el focus en els accidents de moto: representen el 43% del total (greus i mortals).
18/12/2019
Objectius
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d’accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l’accidentalitat d’un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).
Els objectius principals de l’estudi són:
- Oferir a l’usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
- Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d’actuació a la xarxa viària
- Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 15 anys, els resultats d’EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l’evolució del grau de risc de la xarxa viària
Aquesta edició de l’estudi ha analitzat 6.368 quilòmetres de xarxa viària catalana, que concentren el 90% de la mobilitat total per carretera de Catalunya i el 85% dels accidents amb morts i ferits greus.
Conclusions
Malgrat tot, en el període analitzat per aquesta edició de l’estudi EuroRAP (trienni 2016-2018), els accidents greus i mortals van disminuir un 3,4%, mentre que la mobilitat per carretera a Catalunya va augmentar un 4,5%. D’aquestes dades es desprèn que el risc global de patir un accident greu o mortal ha disminuït un 7,6% respecte l’anterior període analitzat (trienni 2015-2017).
Les principals conclusions de l’estudi assenyalen el següent:
- Per quart any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és el tram de carretera amb més accidents greus i mortals de Catalunya. En el 67% d’accidents amb morts i ferits greus d’aquest tram hi ha hagut una moto involucrada.
- La C-37 entre Alcover i Valls és el tram amb més risc d’accident. En el 43% d’accidents amb morts i ferits greus d’aquest tram hi havia un vehicle pesant involucrat.
- Lleida és la demarcació amb més quilòmetres de carreteres amb un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal, amb un 44%.
- El risc de patir un accident en una carretera convencional (amb un sol carril per sentit) és 4 vegades superior que a les autovies o autopistes.
- Les motocicletes estan involucrades en el 43% dels accidents amb víctimes greus i mortals en carretera però representen menys del 5% de la mobilitat total. La majoria dels accidents amb motoristes es concentren a l’entorn metropolità de Barcelona.
Els resultats a Espanya assenyalen que la Xarxa de Carreteres de l’Estat té més de 2.700 km amb risc elevat d’accident greu o mortal. Per províncies, Terol (36%), Osca (28%) i Lleó (23%) tenen una proporció de trams de risc “elevat” o “molt elevat” superior a més del doble de la mitjana espanyola (11%). Per comunitats autònomes, encapçalen la llista Aragó (26%), Castella i Lleó (14%), Catalunya (13%) i Galícia i Castella-la Manxa (ambdues amb 12%).
Més informació
Nota de prensa. Els accidents greus i mortals de moto ja representen el 43 per cent del total a Catalunya
Nota de premsa. La Xarxa de Carreteres de l’Estat encara té més de 2.700 km amb risc elevat d’accident greu o mortal