Estudi. Elements reductors de velocitat en zona urbana

El RACC ha analitzat els avantatges i els inconvenients dels elements reductors de velocitat implantats en nuclis urbans de Catalunya i d'Espanya..

26/05/2016


Objectius

A l'última dècada, la xifra d'accidents mortals a Catalunya ha experimentat una reducció destacada. No obstant això, s'observa que l'accidentalitat a l'interior dels àmbits urbans presenta símptomes d'estancament. Juntament amb els vehicles a motor, a l'interior de les poblacions també es veuen implicats altres sistemes de transport, com vianants i ciclistes. Pràcticament una de cada tres víctimes greus són vianants, la qual cosa justifica la necessitat d'augmentar les mesures per protegir-los.

L'estudi té com a objectiu la valoració qualitativa dels diferents elements reductors de velocitat existents actualment a les zones urbanes. La investigació combina diverses metodologies:

  • Anàlisi prèvia de valoració de les prestacions de cada tipologia de dispositiu segons els aspectes de seguretat viària, mobilitat i sostenibilitat.
  • Opinió dels usuaris a partir d'una enquesta a 440 conductors sobre aquests elements, les seves característiques i el possible marge de millora del desplegament.

Conclusions

L'estudi reconeix la utilitat d'aquests elements en la millora de la seguretat viària per protegir, especialment, els vianants. Les principals conclusions indiquen:

  • Hi ha diferents tipologies de reductors que tenen prestacions diferents i alguns inconvenients que, en alguns casos, poden limitar la consecució dels objectius de reducció del risc d'accident.
  • Entre els principals aspectes a considerar en l'ús d'aquests elements figuren la visibilitat, l'alçada i el material dels reductors.
  • La seguretat i el confort són els aspectes més valorats pels conductors i creuen que les bandes reductores de material rígid són els dispositius que millor s'adeqüen.
  • Un 31% dels conductors ha patit algun tipus d'incident en la circulació per sobre d'elements reductors de velocitat. Un 51% addicional indica que ha experimentat falta de comoditat i un 81% percep que, ocasionalment, estan ubicats en localitzacions sense justificació aparent.

Recomanacions

Les conclusions de l'estudi inclouen les següents recomanacions:

  • Pot resultar positiva la realització d'una guia pràctica amb criteris d'implantació (no només disseny) dels elements reductors de velocitat en la qual es reculli la informació a l'usuari justificant l'ús d'aquests dispositius i com hi ha de circular per sobre.
  • Cal homogeneïtzar els sistemes d'elements reductors de la velocitat, la distància respecte dels passos de vianants i la seva senyalització.
  • Cal garantir la màxima visibilitat d'aquests elements per protegir els vianants i evitar danys als vehicles.
  • Es considera convenient la realització de millores en els sistemes de pacificació del trànsit. La realització de proves pilot de sistemes d'innovació en la visibilitat i la il·luminació poden resultar positives per a la reducció dels inconvenients associats a aquests dispositius.