Informe. Els costos de l’accidentalitat en carretera a Catalunya

Anàlisi de la inversió realitzada per les institucions titulars de carreteres a Catalunya, comparada amb els costos de l’accidentalitat en les mateixes vies. Les conclusions alerten de la caiguda de la inversió en manteniment malgrat l'augment dels costos pel repunt d’accidentalitat.

29/03/2019


Objectius

La mort o les lesions derivades d’un accident de trànsit tenen conseqüències sobre la vida de les víctimes que poden ser pal·liades, en part, mitjançant recursos humans o materials que poden ser avaluats amb exactitud. Un bon manteniment de la xarxa viària ha de permetre una disminució de la mortalitat en accidents de trànsit i, en conseqüència, de les grans repercussions humanes i familiars que comporten.

L'estudi incideix especialment en l’evolució temporal de la inversió i l'accidentalitat a les vies catalanes, a fi d’entendre el paper que han jugat les variacions en les inversions i la mobilitat abans, durant i després la crisis econòmica. També s’incideix en les diferents titularitats a fi d’analitzar les responsabilitats d’aquests costos.

Conclusions

Les principals conclusions de l'estudi són les següents:

  • La inversió total en manteniment per carretera a Catalunya va caure un 67% entre el 2011 i el 2016.
  • Abans de la crisi es va registrar una tendència positiva en què els costos es reduïen i la inversió es mantenia a l’alta (+64% entre 2005 i 2011). Però entre 2011 i 2016, la inversió total en manteniment per carretera a Catalunya va caure un 67%.
  • En els darrers anys s’observa una tendència preocupant perquè la inversió en manteniment segueix baixant mentre els costos segueixen augmentant pel repunt d’accidentalitat. En el període 2014-2016, la mitjana del cost de l’accidentalitat en carretera ha estat de 467 milions d’ euros, la mitjana d'inversió en manteniment només ha estat de 201 milions.
  • El total de les inversions en manteniment dels titulars de carretera sempre és menor que els costos d’accidentalitat que es produeixen a la xarxa de carreteres. En conjunt, només s'inverteix en manteniment un 43% dels costos d’accidentalitat que es produeixen a les carreteres.  
  • Dels diferents titulars de via a Catalunya, les diputacions són les que inverteixen més en relació als costos d’accidentalitat de la seva xarxa: un 72%.