Article. Augment alarmant de la sinistralitat a la carretera a Catalunya el primer trimestre del 2018
Durant els tres primers mesos de 2018, la sinistralitat en carretera a Catalunya ha pres un caire alarmant. Davant aquesta situació, el RACC insisteix en les mesures proposades en l'informe 20 mesures per al 2020.
28/03/2018
Objectius
Segons les dades que ofereix la DGT a 21 de març d’enguany, a Catalunya ja han mort en accident de trànsit en vies interurbanes 20 persones més que l’any passat en la mateixa data. Si el 2017 per aquestes dates es comptabilitzaven 24 morts, aquest any ja se’n porten 44, la qual cosa representa un augment del 83%.
Si l’any 2018 acabés amb aquesta taxa de variació, ens trobaríem que a Catalunya haurien mort 309 persones a les carreteres (140 més que l’any passat). Una xifra que ens remuntaria a sinistralitats similars a les de fa deu anys.
L'informe analitza amb detall l'evolució de la sinistralitat vial a Catalunya i la compara amb la resta d'Espanya. A més, proposa una sèrie de mesures per intentar revertir la situació.
Conclusions
Davant aquesta situació, l'informe considera que és necessari que les administracions prenguin mesures que actuïn sobre factors i segments de risc. Algunes d'aquestes mesures no corresponen a l'administració autonòmica (nova llei de seguretat viària que tingui en compte noves infraccions o nou examen de conduir que no es limiti a canvis en les proves teòrica i pràctica), però d'altres sí es troben en el marc de competències de la Generalitat (pla específic de seguretat motociclista, millora en la senyalització dels radars o inversió de la recaptació de les multes en seguretat viària).
A més, insisteix en les mesures d'acció immediata proposades en l'informe 20 mesures per al 2020, entre les quals destaquen les següents:
- Conductors: obtenció gradual del permís de conduir, carrils segregats per a ciclistes en carreteres freqüentades per aquest col·lectiu, pla de seguretat per a vianants en zona urbana amb un enfocament cap a la gent gran, alcoholèmia 0 per a professionals i per a conductors novells, combatre amb més intensitat les distraccions, etc.
- Infraestructures: si la major part dels morts es produeixen a les vies convencionals, cal un pla de xoc per incrementar-ne la seguretat, en la línia de les auditories de seguretat per estrelles que fa el RACC, assegurant que la major part del trànsit circula per vies amb tres o més estrelles de seguretat.
- Vehicles: la frenada autònoma d’emergència de sèrie a tots els cotxes i la renovació del parc per tenir vehicles més segurs, especialment pel que fa a escúters amb ABS.