Article. Només un estiu crític en el balanç de víctimes mortals?
El balanç d’accidentalitat de trànsit dels mesos d’estiu (juliol i agost) presenta un augment important de víctimes mortals, tant a Espanya com a Catalunya. Aquestes dades s’afegeixen a una situació d’un increment important de la sinistralitat mortal.
25/09/2018
Objectius
En els mesos d'estiu (juliol i agost), el número de víctimes mortals per accident de trànsit a Espanya ha passat de 225 a 259, la qual cosa significa un augment del 15% respecte a les dades de 2017. A Catalunya es registren tres morts més que l'any passat, amb un increment del 8%.
L'acumulat anual, malgrat les reduccions registrades en determinats mesos de l'any, ofereix un saldo positiu de 10 morts més que l'any passat, un increment de l'1,2% en el conjunt d'Espanya. A Catalunya, l'increment anual és del 28% i és la comunitat autònoma que més aporta a l'augment general a Espanya.
L'informe analitza l'evolució de la sinistralitat viària a Catalunya i Espanya, a més de les seves possibles causes. També proposa una sèrie de mesures per intentar revertir la situació.
Conclusions
En l'anàlisi de les causes d'aquest increment, l'article esmenta els següents factors per intentar explicar el canvi de tendència:
- Increment del volum de trànsit a causa de la recuperació econòmica.
- Cert esgotament de les mesures dissuasives implementades els anys 2007 i 2008.
- Dificultat de les administracions per invertir en la millora de les infraestructures.
- Nous factors de risc, com les distraccions per l'ús d'smartphones.
A més, insisteix en les mesures d'acció immediata proposades en l'informe 20 mesures per al 2020, entre les quals destaquen les següents:
- Conductors: obtenció gradual del permís de conduir, carrils segregats per ciclistes també en carretera, pla de seguretat per a vianants en zona urbana amb un enfocament cap a la gent gran, alcoholèmia 0 per a professionals i per a conductors novells o combatre amb més intensitat les distraccions.
- Infraestructures: si 8 de cada 10 morts es produeixen en vies convencionals cal un pla de xoc per incrementar-ne la seguretat, en la línia de les auditories de seguretat per estrelles, on s’assenyalen els trams on la inversió en seguretat generarà més vides salvades.
- Vehicles: frenada autònoma d’emergència de sèrie en tots els cotxes i la renovació del parc per tenir vehicles més segurs a través de l’eliminació de l’impost de matriculació. També, aconseguir un parc complet de motos i especialment scooters amb ABS de sèrie.