Article. Estiu 2019: un salt important en la reducció de la sinistralitat a les carreteres
Les dades d'accidentalitat en els mesos de juliol i agost del 2019 registren la mort de 220 persones a les carreteres espanyoles, un 15% menys que el 2018. L'acumulat dels primers vuit mesos de l'any se situa fins avui com el més baix de la història.
25/09/2019
Objectius
En els mesos d'estiu (juliol i agost) del 2019, el nombre de víctimes mortals per accident de trànsit a Espanya ha estat de 220, la qual cosa suposa 40 víctimes mortals menys i un descens global del 15% respecte el 2018. A més, el mes d'agost ha estat el de menys víctimes mortals de la sèrie històrica.
La situació d'aquest estiu segueix la tònica de l'evolució al llarg de l'any, durant el qual, mes a mes, la reducció de la taxa de sinistralitat respecte el 2018 ha estat gairebé constant. Un total de 711 persones han perdut la vida en carretera per accident de trànsit entre gener i agost, la qual cosa suposa un 36,7% menys que nou anys enrere, quan es van comptar 1.121 morts. Es tracta de la xifra més baixa en els registres històrics dels primers vuit mesos de l'any.
A Catalunya, la situació ha estat similar i les dades fins el 12 de setembre també són destacables: s'han registrat 126 morts a les carreteres, 16 menys que el 2018 amb una reducció del 11,3%.
L'article analitza l'evolució de la sinistralitat viària tant a Catalunya com a Espanya i les seves possibles causes. També proposa una sèrie de mesures per intentar consolidar aquesta tendència.
Conclusions
En l'anàlisi d'aquesta evolució de l'accidentalitat, l'article assenyala que la millora experimentada durant 2019 pot atribuir-se en bona part a la reducció del límit de velocitat de 100 a 90 km/h en 10.000 km de la xarxa de vies secundàries i als missatges sobre el control i la sanció de les distraccions al volant.
Malgrat tot, probablement no s'aconseguirà l'objectiu de reducció del 50% de víctimes mortals el 2020 respecte del 2010 a Espanya i Catalunya. Per això, reclama un rellançament de les polítiques de seguretat viària, que inclogui els següents elements d'acció:
- Pla específic de seguretat motociclista.
- Accés gradual al permís de conduir.
- Revisió a fons del procés formatiu d'obtenció del permís, acompanyada de mesures per a la resta de la vida.
- Introducció urgent en els vehicles en circulació de tecnologies que salven vides.
- Recuperació dels nivells de despesa en manteniment de les carreteres.
El RACC considera plenament vigents les mesures proposades en l'informe 20 mesures per al 2020 per tal d'assolir els objectius marcats per la UE però també per començar a reflexionar sobre quines polítiques hauran de plantejar-se en el futur immediat.