Informe. El canvi de tendència de la sinistralitat es consolida el 2017

El primer balanç de la sinistralitat en vies interurbanes del 2017 serveix per confirmar un possible canvi de tendència en la sinistralitat per accidents de circulació que ja fa mesos que el RACC ve assenyalant.

29/01/2018


Objectius

El primer balanç de morts en accidents de trànsit a les vies interurbanes a 24 hores del 2017 indica que n’hi ha hagut 1.200, 39 més que l’any 2016, o, el que és el mateix, un increment del 3,4%. 

L'informe analitza les dades de sinistralitat a partir dels següents aspectes:

  • Comunitat autònoma, amb un augment de la xifra de morts en pràcticament totes les regions.
  • Tipus de via, amb un increment en vies convencionals i un descens en les vies ràpides.
  • Vehicle, amb un augment significatiu en bicicletes, furgonetes i motocicletes.

Conclusions

Davant aquest canvi de tendència i l'anunci de novetats en la Llei de Seguretat Vial per part de la DGT, el RACC indica els següents punts:

  • La nova llei hauria de recollir aspectes com millores al permís per punts per actualitzar-lo als nous riscos (distraccions, etc.), o un pla específic de seguretat motociclista, entre altres.
  • Un nou examen de conduir pot ajudar els nous conductors, però no n’hi ha prou amb canvis en la teòrica i la pràctica, cal un accés gradual a situacions reals de risc com conduir de nit, alcoholèmia 0, o conduir amb gent de la mateixa edat. El RACC defensa l’accés gradual al permís de conduir.
  • Els radars caldrà que estiguin més ben senyalitzats: que el senyal d’avís inclogui el límit de velocitat que es controla.
  • No n’hi ha prou amb publicar la recaptació per multes, cal saber en què s’inverteix aquests diners.

En aquest sentit, el RACC insisteix en les mesures que va proposar a l'informe 20 mesures per al 2020. En concret, prioritza les següents propostes:

  • Conductors: obtenció gradual del permís de conduir, carrils segregats per a ciclistes també en carretera, pla de seguretat per a vianants en zona urbana amb un enfocament cap a la gent gran, alcoholèmia 0 per a professionals i per a conductors novells, combatre amb més intensitat les distraccions, etc.
  • Infraestructures: si 8 de cada 10 morts es produeixen en vies convencionals –recordem que és on s’ha produït l’increment de víctimes mortals de l’any 2017–, cal un pla de xoc per incrementar-ne la seguretat, en la línia de les auditories de seguretat per estrelles que fa el RACC, en les quals s’assenyalen els trams on la inversió en seguretat generarà més vides salvades.
  • Vehicles: la frenada autònoma d’emergència de sèrie en tots els cotxes i la renovació del parc per tenir vehicles més segurs, especialment pel que fa a escúters amb ABS.