Informe. La sinistralitat a la carretera del 2018 i els reptes per al 2020

Les dades de sinistralitat de 2018 a les carreteres espanyoles i catalanes s'emmarquen en el canvi de tendència produït des de 2014, que s'allunyen de l'objectiu de reduir al 50% els morts en accidents de trànsit entre 2010 i 2020.

28/01/2019


Objectius

El balanç de la sinistralitat presentat a l'inici de l'any per la DGT assenyala que s'han registrat a Espanya 1.180 morts en carretera (a 24 hores), 18 menys que el 2017; és a dir, una reducció d'un 1,5%. A Catalunya, el resultat permet afirmar rotundament que ha estat un any pèssim: els 185 morts en accident a les carreteres superen en un 10% els morts registrats el 2017.

L'informe analitza les dades de sinistralitat a partir dels següents aspectes:

  • CComunitat autònoma, amb diferències significatives entre regions.
  • Tipus de via, amb un increment a les vies ràpides i un descens a les vies convencionals.
  • Vehicle, amb un significatiu augment en camions davant la reducció a la resta de tipologies.
  • Evolució històrica (2006 a 2018), amb el canvi de tendència a partir de 2014.

L'informe de la situació a Catalunya destaca la concentració d'accidents en determinades vies.

Conclusions

Les conclusions de l'informe assenyalen que una part del repunt de la sinistralitat mortal ha d'atribuir-se al canvi de tendència de la mobilitat a les carreteres i les ciutats. També indica una relaxació de l'actitud dels conductors en aspectes com distraccions, velocitat, drogues i alcohol, o velocitat inadequada.

Davant aquesta situació, considera necessària una reflexió sobre els següents aspectes:

  • Un pla específic de seguretat motociclista.
  • Un accés gradual al permís de conduir per als novells.
  • Una revisió a fons del procés formatiu d'obtenció del permís, acompanyat de mesures per a la resta de la vida.
  • La introducció urgent en els vehicles de tecnologies que salven vides.
  • La recuperació dels nivells de despesa en manteniment de les carreteres.