Informe. La sinistralitat a la carretera del 2018 i els reptes per al 2020
Les dades de sinistralitat de 2018 a les carreteres espanyoles i catalanes s'emmarquen en el canvi de tendència produït des de 2014, que s'allunyen de l'objectiu de reduir al 50% els morts en accidents de trànsit entre 2010 i 2020.
28/01/2019
Objectius
El balanç de la sinistralitat presentat a l'inici de l'any per la DGT assenyala que s'han registrat a Espanya 1.180 morts en carretera (a 24 hores), 18 menys que el 2017; és a dir, una reducció d'un 1,5%. A Catalunya, el resultat permet afirmar rotundament que ha estat un any pèssim: els 185 morts en accident a les carreteres superen en un 10% els morts registrats el 2017.
L'informe analitza les dades de sinistralitat a partir dels següents aspectes:
- CComunitat autònoma, amb diferències significatives entre regions.
- Tipus de via, amb un increment a les vies ràpides i un descens a les vies convencionals.
- Vehicle, amb un significatiu augment en camions davant la reducció a la resta de tipologies.
- Evolució històrica (2006 a 2018), amb el canvi de tendència a partir de 2014.
L'informe de la situació a Catalunya destaca la concentració d'accidents en determinades vies.
El 2010 es van registrar a Espanya 1.729 morts en accidents de trànsit a les vies interurbanes, per la qual cosa els 1.180 morts de 2018 s'allunyen significativament de l'objectiu de reduir al 50% els morts en accidents de trànsit.
Conclusions
Les conclusions de l'informe assenyalen que una part del repunt de la sinistralitat mortal ha d'atribuir-se al canvi de tendència de la mobilitat a les carreteres i les ciutats. També indica una relaxació de l'actitud dels conductors en aspectes com distraccions, velocitat, drogues i alcohol, o velocitat inadequada.
Davant aquesta situació, considera necessària una reflexió sobre els següents aspectes:
- Un pla específic de seguretat motociclista.
- Un accés gradual al permís de conduir per als novells.
- Una revisió a fons del procés formatiu d'obtenció del permís, acompanyat de mesures per a la resta de la vida.
- La introducció urgent en els vehicles de tecnologies que salven vides.
- La recuperació dels nivells de despesa en manteniment de les carreteres.
Per tot plegat, el RACC insisteix en les mesures proposades a l'informe 20 mesures per al 2020, una bateria d'accions que han de permetre reprendre el camí de millora que s'ha perdut en els últims cinc anys.