Informe. Valoració de la implantació del permís per punts
Estudi que constata que el permís per punts ha tingut un efecte favorable en la reducció de l'accidentalitat viària i de les morts a la carretera.
16/07/2008
Objectius
La Fundació RACC fa un balanç de la implantació del permís per punts amb motiu del segon aniversari de la seva entrada en vigor. Per a valorar la implantació del permís per punts s'analitzen les dades disponibles referents als aspectes següents:
- L'impacte global de la implantació del permís per punts, centrant-se en la reducció de la sinistralitat i la millora en seguretat viària
- L'impacte econòmic quant a l'estalvi total que ha suposat per la reducció de morts, ferits greus i ferits lleus a les carreteres espanyoles
- L'índex de reducció de víctimes mortals per comunitats autònomes i les diferències entre aquests
- La sinistralitat per edats i per tipus de vehicle
- La posició d'Espanya a Europa quant a la taxa de risc d'accidentalitat
Conclusions
Es constata que aquest sistema –que pretén reeducar uns comportaments de risc i tenir efecte sobre els conductors reincidents, a més de confiar en tots els conductors en pro d'una millora de la seguretat viària– ha tingut un efecte favorable en la reducció de l'accidentalitat viària i de les morts a la carretera.
- S'observa que el nombre de morts ha caigut un 23,8% des de l'entrada en vigor del permís per punts i, en total, hi ha hagut una reducció afegida de 800 morts l'any a la carretera
- L'impacte econòmic del permís per punts ha estat molt positiu: l'estalvi total seria d'1.524 milions d'euros si comptabilitzem la reducció de morts, ferits greus i ferits lleus a les carreteres espanyoles
- Les diferències en la reducció de víctimes mortals per comunitat autònoma són significatives i disperses, la qual cosa suggereix que hi ha un marge molt ampli per a les actuacions que requereix cada comunitat
- Es detecten diferències quant a la reducció de la sinistralitat per edats i tipus de vehicle: les majors reduccions s'han registrat entre els nens de 14 anys (-34,2%), i els majors de 5 anys (-23.8%). Quant al tipus de vehicle, la sinistralitat ha augmentat en camió (42%), en motocicleta (32,2%) i en bicicleta (17,3%), cosa que indica la necessitat de posar en marxa actuacions específiques
- Espanya, el país que més millora en seguretat viària d'Europa. Malgrat tot, no està en línia amb els objectius marcats per la Comissió Europea de reducció en un 50% de les morts en accident de trànsit durant el període 2001-2010
- L'actitud dels conductors està canviant, perquè ara són més responsables en matèria de velocitat i consum d'alcohol
A Catalunya, s’ha passat de 401 morts anuals en carretera en el moment d’aplicació del permís per punts, a 327 morts anuals en l’actualitat. La reducció dels morts des de la posada en marxa del nou permís es pot estimar en uns 74 morts menys l’any.
Recomanacions
La proposta del RACC és seguir amb les mesures ja existents i actuar en altres àmbits:
- Millorar la transparència de la política de la seguretat viària
- Modernitzar la xarxa viària espanyola
- Promoure la instal·lació de sèrie del sistema de control d'estabilitat (ESC) als vehicles
- Dur a terme una política reguladora més discriminatòria segons el tipus de vehicle, edat dels conductors, o segons si es tracta de carreteres o de zones urbanes
- Potenciar la implicació dels governs autonòmics en matèria de seguretat viària
- Desenvolupar penes alternatives a l'ingrés a la presó per determinats delictes de trànsit
- Crear un instrument que coordini les actuacions dels diversos ministeris relatives a la seguretat viària a Espanya