Informe. Revisió dels límits de velocitat a les autopistes i autovies
Una nota del RACC considera que és urgent dur a terme una anàlisi sistemàtica dels límits vigents a les carreteres d'Espanya, especialment a les convencionals.
30/03/2012

Conclusions
Amb la intenció expressada pel Ministeri de l'Interior d'obrir un procés per a estudiar la conveniència d'elevar els límits de velocitat a les autopistes i autovies d'Espanya, el RACC s'hi mostra d'acord i apunta diverses consideracions.
- La millora substancial de la seguretat de la xarxa viària i del parc automobilístic els darrers anys ofereix un marge per a la revisió dels límits de velocitat vigents a certs trams de la xarxa
- És molt important evitar que els possibles canvis puguin ser interpretats pels usuaris com un senyal de relaxació general dels límits de velocitat vigents, que acabi per traduir-se en un augment significatiu i generalitzat de la velocitat mitjana al conjunt d eles nostres vies
- El procés de revisió dels límits de velocitat s'hauria de fer de manera selectiva, concentrant-lo inicialment en aquells trams on el risc de patir accidents s'hagi demostrat que és menor
- El RACC posa a disposició de les administracions corresponents els resultats de l'estudi EuroRAP, que permeten identificar amb molta precisió i fiabilitat els trams d'autopista que han registrat una menor taxa d'accidentalitat els darrers anys
- Una opció raonable podria ser augmentar en aquests trams d'autopista seleccionats prèviament el límit de velocitat fins als 130 km/h
- Seria recomanable que la DGT, el SCT i el Servei Basc de Trànsit fessin un seguiment exhaustiu i periòdic dels efectes d'aquesta modificació eventual del límit de velocitat, i que anessin introduint els ajustos que creguessin convenients per a assegurar que els resultats siguin òptims
- És urgent procedir a una anàlisi sistemàtica dels límits vigents a les carreteres d'Espanya, especialment a les convencionals. També és imprescindible assegurar la coherència i la senyalització adequada dels límits als diferents trams.
Recomanacions
Per a assegurar que aquest augment no afecti negativament la seguretat, el RACC és partidari de:
- Condicionar de manera automàtica al conjunt de vies ràpides el possible nou límit a les condicions climatològiques, de manera que, en cas de pluja o neu, es redueixi automàticament a 110 km/h
- En cas de trànsit dens o de qualsevol circumstància excepcional, el límit hauria de poder ser modificat de manera automàtica a la baixa. Per això, seria indispensable col·locar panells de velocitat variable als trams seleccionats com a aptes per a augmentar el límit de velocitat
- Augmentar els mecanismes de control per a evitar que l'augment del límit no suposi també un augment del nombre de conductors que l'excedeixin. La introducció de radars de tram seria particularment recomanable
- Exigir a les concessionàries que treballin a millorar encara més la seguretat de les vies, que en alguns trams són manifestament millorables