Estudi. Conseqüències d’anar mal assegut al cotxe
Estudi realitzat en col·laboració amb l’Automòbil Club Alemany (ADAC) que demostra que els hàbits d’alguns passatgers poden ocasionar lesions molt greus en cas d’accident.
29/06/2007
Objectius
L'estudi analitza les possibles conseqüències d'un impacte frontal del vehicle quan els passatgers adopten les anomenades “posicions de seient no estàndards o correctes”. Algunes d'aquestes posicions no estan penalitzades per la llei, tot i que el risc de lesió greu que impliquen en cas d'accident és molt elevat.
Aquests hàbits de relaxació en l'ús correcte dels sistemes de seguretat són relativament habituals entre els conductors durant els mesos d'estiu, quan la mobilitat és més alta.
En concret, s'han estimat els possibles danys en cas d'impacte d'una família tipus, en les següents situacions::
- Conductor sense el cinturó de seguretat cordat.
- Acompanyant davanter amb els peus recolzats en el quadre de comandament.
- Passatger de darrere, d'un any i mitjà d'edat, amb el cinturó del seu dispositiu de retenció cordat incorrectament.
- Passatger de darrere, de tres anys d'edat, amb cinturó cordat i cap reclinat en el cinturó lateral del seient.
L'estudi s'ha dut a terme seguint el protocol de prova d'EuroNCAP: col·lisió frontal de turisme a 65 quilòmetres per hora contra una barrera deformable per observar els danys en l'habitacle del cotxe i en els ocupants. Les quatre posicions dels ocupants i les seves lesions són comparades en tots dos casos (posició correcta i incorrecta).
Conclusions
L'estudi conclou que posar els peus sobre el quadre de comandament, obstruir el desplegament dels coixins de seguretat o tenir mal assegurats els dispositius de retenció infantil són algunes de les accions més negligents.
A més, constata el gran potencial de millora que existeix en l'ús de sistemes de retenció per part d'adults i nens. Les conclusions assenyalen: "El RACC i els seus socis han d'assumir la tasca d'aprofitar aquest potencial i fer arribar el missatge a tots els conductors. També és important que els pares i les escoles assumeixin la tasca de transmetre aquestes dades als conductors novells sense experiència".
Recomanacions
Als usuaris:
- És imprescindible llegir atentament el manual d'instruccions de seguretat, especialment els apartats de seguretat tant del matexi vehicle com del sistema de retenció infantil que decideixi utilitzar-se.
- Els conductors adults han de vigilar sempre que el seu seient estigui ben ancorat, situat a l'altura correcta, i mantenint una distància mínima respecte al coixí de seguretat d'almenys 25 cm, sense col·locar res que pugui dificultar el seu desplegament en cas d'impacte.
- En relació als sistemes de retenció infantil, és indispensable demanar assessorament al venedor.
- En el mateix lloc de compra han d'explicar al comprador com es munta la cadireta i quines diferències existeixen entre diferents models.
- A més, el menor ha d'estar present en la compra de la cadireta per verificar si és adequada al seu pes i alçada.
Als fabricants:
- El RACC aconsella als fabricants de turismes ampliar el dispositiu d'avís per al cinturó que existeix per al conductor i l'acompanyant.
- També es recomana als fabricants de cadiretes i sistemes de retenció infantil que elaborin unes instruccions clares, detallades i fàcils d'entendre.
Vídeo
Este crashtest muestra la consecuencias de adoptar posturas inadecuadas mientras estamos sentados en el coche.
Més informació
Estudi. Quins errors de seguretat es cometen amb més freqüència en viatges familiars amb el cotxe i quines són les conseqüències?