Estudi. Gent gran al volant
Enquesta que analitza els hàbits i les necessitats dels conductors de més de 65 anys, en un entorn d’increment de l’esperança de vida.
29/05/2013

Objectius
La tercera edat als països desenvolupats es viu de manera cada cop més activa, amb una igualtat creixent en els rols de gènere i un ventall de necessitats de mobilitat que va més enllà de la satisfacció de necessitats bàsiques, com ara una demanda creixent d’ofertes relacionades amb els serveis, la cultura, el lleure i les relacions socials.
Gent gran al volant. Estudi RACC sobre l’envelliment i la conducció a Espanya es basa en tres grans aspectes:
- Conductors i vehicles: perfil sociodemogràfic de la gent gran amb permís de conduir, dels conductors no actius i de la percepció dels seus vehicles.
- Exercici de la conducció: anàlisi de l’ús quotidià del vehicle, la freqüència i la intensitat dels desplaçaments, juntament amb altres aspectes vinculats a la seguretat viària.
- Hàbits, entorn i expectatives de conducció: anàlisi del grau de satisfacció, hàbits, entorn de circulació i expectatives de futur.
Gent gran al volant, amb enquesta a més de 3.000 persones, és l’estudi més extens fet fins ara a Espanya sobre conductors de més de 64 anys. Té l’objectiu d’analitzar aquest col·lectiu superant l’enfocament del succés (accidentalitat, vulnerabilitat) per a centrar-se en el context (entorn de circulació i paper de la conducció en eles estils de vida).
Conclusions
L’estudi configura un perfil de conductor sènior, a partir dels següents aspectes:
-
Conducció:
- Una de cada tres persones de 74 anys fa servir el cotxe diàriament.
- Un 63% afirma fer una conducció mixta (urbana/carretera).
- Condueixen una mitjana de 4,5 dies a la setmana.
- Més del 30% opinen que els senyals de trànsit no són suficients per a orientar-se.
- Un 65% tenen previst continuar conduint en els cinc anys vinents.
- Un 50% afirmar que deixar de conduir afectarà la seva qualitat de vida actual.
-
Vehicle:
- Un 95% té vehicle propi.
- Un 11% manifesta intenció de compra de vehicle en els cinc anys vinents.
- El regulador de velocitat, navegador, canvi automàtic i l’ajuda a l’aparcament, els dispositius més valorats d’ajuda a la conducció.
L’estudi inclou un vídeo que recull l’opinió de conductors de més de 64 anys.
Recomanacions
Les conclusions inclouen també una sèrie de recomanacions als principals agents de la mobilitat:
-
A l’Administració:
- Garantir la mobilitat segura de les persones de més de 65 anys no és només invertir en la seva qualitat de vida, cal fer una inversió estratègica, abans de trobar-nos amb un escenari en què una de cada tres persones sigui gran.
- Prioritat de manteniment dels paviments i accessibilitat als carrers.
- Senyalització senzilla a la carretera, que faciliti la reacció amb rapidesa segons les facultats físiques.
- Promoure la compra de vehicles amb tecnologia eSafety d’ajuda a la conducció.
- Fomentar el transport públic i la millora de l’accessibilitat, la comoditat i l’adaptació física i horària.
- Educació i conscienciació a totes les etapes de la vida per a fomentar una mobilitat segura.
-
Als fabricants:
- El col·lectiu de gent de més de 65 anys és un grup d’edat que necessita vehicles que responguin a les seves necessitats.
- Incorporar tecnologies eSafety que disminueixin les conseqüències dels errors humans. En implementar-les caldria tenir en compte les necessitats i dificultats de moviment de les persones d’edat avançada.
- Disseny de vehicles accessibles i fàcils de fer servir perquè la gent de més de 65 anys pugui conèixer els beneficis de la compra.
Més informació

