Estudi. L’estat de la visió dels conductors espanyols
Un estudi que ofereix informació objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors espanyols. Les conclusions assenyalen que un de cada quatre conductors condueix per sota de les seves facultats visuals.
02/02/2011
Objectius
El 90% de la informació que rep un conductor per a prendre decisions arriba a través dels ulls. Per això, conèixer l’estat de la visió dels conductors espanyols és de gran importància per a millorar la seguretat i reduir la sinistralitat a les carreteres.
Les capacitats visuals relacionades amb la conducció són:
- L’agudesa visual: capacitat per a percebre petits detalls.
- El camp visual binocular: extensió de l’espai que podem observar.
- L’enlluernament: llum que causa malestar o incomoditat.
- La sensibilitat al contrast: detecció de contrast de llums.
- La percepció cromàtica: confusió de colors (daltonisme).
- L’estereòpsia: capacitat de percebre en tres dimensions.
L’associació d’utilitat pública Visión i Vida ha encarregat a l’Escola Universitària d’Òptica i Optometria de Terrassa (EUOOT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) de fer un estudi per a oferir a l’Administració, i a la societat en general, informaicó objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors i conductores espanyols.
L’estudi, dut a terme amb la col·laboració del RACC sobre una mostra de 1.027 conductors, n’ha mesurat l’agudesa visual, l’estereoagudesa, la sensibilitat al contrast, l’enlluernament, la percepció cromàtica i el camp visual.
Conclusions
L’estudi ofereix informació objectiva i contrastada relacionada amb l’estat de la visió dels conductors espanyols, i fa palès que la seva salut visual és deficient:
- El 24% dels conductors de la mostra presenten algun problema visual, xifra que equival a 6 milions de conductors espanyols.
- Un 58,4% dels conductors de la mostra porten ulleres amb la graduació inadequada.
- El 62% dels conductors de la mostra tenen baixa sensibilitat al contrast.
- El 36,9% dels conductors de la mostra d’edat avançada presenten problemes de discriminació cromàtica.
- Els exàmens visuals que es fan per a l’obtenció i renovació del permís de conduir són poc rigorosos i poc exhaustius.
- Les restriccions segons les capacitats visuals dels conductors en els permisos de conduir per raons de visió reduirien el nombre d’accidents.
Recomanacions
-
En relació amb el contingut dels exàmens visuals per a obtenir/renovar el permís de conduir, l’estudi recomana el següent:
- En els exàmens mèdics, afegir el control de l’extensió del camp visual i establir un protocol per a mesurar l’enlluernament.
- Augmentar l’AV binocular mínima necessària per a conduir a 0.6, respecte del valor límit actual de 0.5.
- Fer més ús de les restriccions que permet la llei en els permisos de conducció (conduir només de dia, limitació velocitat màxima, etc.).
- Explorar de manera exhaustiva la visió als centres de reconeixement de conductors, afegint el mesurament dels aspectes següents: sensibilitat al contrast, estereoagudesa, AV en visió de prop i recomanació d’ús de vidres progressius, daltonisme i miopia nocturna.
- Facilitar als centres una formació professional correcta i la tecnologia adequada per a aplicar aquestes millores.
- Fer revisions visuals més freqüentment a les persones d’edat avançada.
- Establir protocols de mesurament estandarditzats amb la finalitat d’especificar clarament l’extensió mínima del camp visual binocular, els valors de sensibilitat al contrast o la quantificació de l’enlluernament.
Les conclusions de l’estudi reclamen a l’Administració més rigor en les proves d’aptitud psicofísica per a obtenir el permís de conduir a Espanya.