Recomanacions per fer front als reptes de la mobilitat post-confinament
Davant la represa de l’activitat en un marc de distanciament social per evitar rebrots de la pandèmia del Covid-19, el RACC demana a les administracions una estratègia de mobilitat transversal i amb visió metropolitana per afrontar la fase de desescalada.
18/05/2020
Objectius
La mobilitat és un dels reptes més importants que ha d’afrontar la societat en l’escenari del post-confinament de les properes setmanes. Especialment a les grans ciutats i les seves àrees metropolitanes, on es produeixen molts viatges entre municipis i la densitat de població és més alta.
En els propers mesos, és possible que el teletreball i la pèrdua de llocs de treball redueixin la demanda de viatges diaris, però el transport públic es pot veure obligat a circular a la meitat de la seva capacitat.
Abans de la pandèmia, a Barcelona cada dia entraven i sortien del municipi més de 900.000 persones: el 50% en transport públic, el 47% en vehicle privat (cotxe o moto), i un 3% a peu o en bici.
Conclusions
El RACC considera que cal desplegar una estratègia de mobilitat multimodal i amb visió metropolitana que ofereixi alternatives i solucions amb transversalitat i que garanteixi una mobilitat segura, assequible i àgil per a totes les persones. Assenyala també que cal tenir en compte totes les necessitats: també les de les persones que han de fer desplaçaments interurbans de més de 10km i no poden contemplar alternatives com anar a peu, en bicicleta o patinet.
En aquest sentit, el RACC demana a l’Ajuntament de Barcelona que impulsi solucions consensuades, escoltant als diferents actors que intervenen en la mobilitat. Per al RACC, aquesta estratègia ha d’incloure els següents punts:
-
Mesures socials
- Mantenir un contacte permanent entre Ajuntament i entitats del sector mobilitat per acordar les mesures.
- Donar més flexibilitat horària d’entrada a la feina i a les escoles, per tal d’evitar aglomeracions al transport públic.
-
Mantenir el teletreball algun dia a la setmana, per reduir la demanda de viatges i, per tant, el risc de contagi.
-
Transport públic
- Incrementar les freqüències de pas del transport públic, el que permetria compensar parcialment la pèrdua de capacitat de cada expedició.
- En els viatges metropolitans, destinar l’espai que quedi alliberat dins dels trens i autobusos als vehicles de mobilitat personal dels usuaris.
-
No perdre el rumb de les inversions en transport públic i en aparcaments de dissuasió (Park & Ride) a les estacions de tren de l’àrea metropolitana.
-
Micromobilitat
- Mesures per promoure i facilitar els desplaçaments segurs a peu, en bicicleta, bicicleta elèctrica, patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal.
- En viatges interns, on ja s’està apostant per ampliar espais de circulació per a vianants i per a la micromobilitat en bici i patinet, s’ha de garantir en tot moment la seguretat de la circulació als espais transformats.
-
Incrementar substancialment les llicències de bicicletes (incloent el Bicing) i motos compartides i accelerar la concessió de llicències de patinets.
-
Transport privat
- Destinar l’ús del cotxe o la moto als viatges necessaris més llargs de 10 km, on altres alternatives més sostenibles són molt menys competitives en temps de viatge.
- Desenvolupar un pla ambiciós d’ajudes a l’electrificació de vehicles, que ajudi a reactivar una sortida verda de la crisi abastant 3 grans àrees: autobusos de transport públic urbà i taxis; flotes professionals; i usuaris finals.
- Habilitar una estratègia d’aparcament a la ciutat que permeti als visitants deixar el cotxe i continuar el viatge per l’interior del municipi en patinet, bicicleta o serveis compartits com el Bicing. I proveir de solucions assequibles per a les motocicletes quan se’ls elimina estacionament en superfície.
-
Carrils VAO: l’increment d’ús de vehicles privats pot veure’s compensat per una major ocupació dels mateixos, si es donen incentius a l’ús compartit entre persones conegudes (per prevenir contagis).
-
Logística urbana
- Davant l’auge de l’e-commerce i la pèrdua d’espais de càrrega i descàrrega, cal un pla de distribució de mercaderia lleugera (paqueteria) que redueixi el nombre de viatges i emissions contaminants de les furgonetes.
En el document adjunt es detallen totes les propostes presentades.
Recomanacions
A més, el RACC recull una sèrie de consells als ciutadans per a viatjar amb seguretat i disminuir el risc de contagi del virus. El Club inclou consells detallats per a usuaris de qualsevol mode de transport:
- A peu
- En bicicleta, patinet i altres vehicles de mobilitat personal
- En transport públic i taxi
- En vehicles compartits (motos, bicicletes, cotxes, patinets)
- En vehicle privat (inclou consells de manteniment després d'un llarg període sense engegar el vehicle).
Es pot consultar el llistat sencer de recomanacions a la documentació adjunta.