Estudi. Sistemes de frenada en motocicletes lleugeres
Anàlisi de l’efectivitat dels sistemes d’assistència a la frenada en motos CBS i ABS mitjançant assajos de frenada en motocicletes lleugeres.
21/04/2014
Objectius
L’accidentalitat de motocicletes i ciclomotors continua sent una assignatura pendent en la seguretat viària a Espanya, amb un ritme de descens de víctimes mortals molt inferior al dels turismes. Tres de quatre accidents de moto tenen lloc en vies urbanes i el risc de patir un accident greu a ciutat és vuit cops més elevat entre els motoristes que entre els conductors de turismes.
El RACC ha presentat l’estudi “Sistemes de frenada en motocicletes lleugeres”, fet en el marc del projecte de la FIA “Seguretat de les motocicletes lleugeres”, en què participa juntament amb clubs d’automòbil d’Itàlia (ACI), Alemanya (ADAC) i Eslovènia (AMZS).
L’estudi ha analitzat l’efectivitat dels sistemes d’assistència a la frenada en motos CBS i ABS mitjançant assajos de frenada en motocicletes lleugeres.
Conclusions
Les principals conclusions de les proves de frenada indiquen el següent:
- Els vehicles motoritzats de dues rodes estan en desavantatge respecte dels altres vehicles: disposen majoritàriament de sistemes de frenada convencionals, amb fre de disc petits, rodes petites i sense ABS.
- És molt important trobar la solució tècnica òptima per a motocicletes lleugeres, en forma de sistemes de frenada potents amb ABS.
- Els usuaris de vehicles motoritzats de dues rodes també han de formar-se en la frenada amb ABS per a aprofitar-ne tot el potencial.
- Per a aconseguir més seguretat viària per a motocicletes lleugeres a ciutat, els sistemes de frenada tan potents amb l’ABS han de tenir més prioritat. De manera transitòria, un sistema CBS correctament configurat pot millorar la frenada i l’efectivitat de la maniobra de frenada considerablement.
- Quan es tracta de l’estabilitat de conducció, només el sistema ABS és capaç d’impedir la pèrdua de control sobre el vehicle i, possiblement, la caiguda.
La investigació assenyala l’efectivitat del CBS, en la millora de la maniobra de frenada, i de l’aBS, que impedeix a més la pèrdua de control del vehicle. L’extensió a les motocicletes en circulació ajudaria a evitar el 20% dels accidents greus.
Galeria
CBS y ABS, com funcionen?
ABS i CBS, com milloren la frenada?
Més informació