Estudi. Ús del carril bus per part de les motocicletes a Barcelona
L'informe assenyala que una de cada set motocicletes circula pel carril bus de Barcelona. Les conclusions indiquen els riscos d'aquest hàbit i assenyala mesures per fomentar l'ús de la moto a la ciutat.
16/11/2011
Objectius
El RACC ha lliurat a l'Ajuntament de Barcelona un estudi sobre l'ús del carril bus-taxi per part de les motocicletes a la ciutat. L'estudi s'ha elaborat a partir de la següent metodologia::
- Estudi observacional de l'ús del carril bus per part de més de 31.000 motos a sis punts de la ciutat.
- Anàlisi de les dades d'accidentalitat de la motocicleta proporcionats per l'Ajuntament de Barcelona.
- Estudi observacional per comparar la velocitat mitjana del cotxe i de la moto en diversos trajectes.
- Anàlisi de proves pilot d'autoritzar la circulació de motos pel carril bus a Londres i Roma.
En Londres, l'autorització ha suposat un augment del 37% de l'accidentalitat de les motos i l'increment de les sancions a motoristes per excés de velocitat en un 31%. A Roma (sense dades oficials) destaca el rebuig dels conductors d'autobusos i taxis, i ha provocat un fort debat mediàtic.
Conclusions
Després de l'anàlisi dels diferents paràmetres indicats, l'estudi assenyala que els següents punts:
- Actualment, les motos a Barcelona fan un ús moderat del carril bus: circulen una de cada set.
- L'accidentalitat de la moto en el carril bus no és anormal, ni per freqüència ni per gravetat. El nombre de multes als motoristes per l'ús del carril bus és moderat i s'ha mantingut estable durant els últims dos anys.
- En trajectes per la ciutat, la moto és un 46% més ràpida que el cotxe i un 77% més ràpida que el bus.
Per tot plegat, conclou que la moto contribueix molt positivament i és clau per a la mobilitat a la ciutat. Quant a l'ús del carril bus per part de les motocicletes, assenyala que podria representar:
- Un possible augment de la velocitat mitjana de les motos.
- Un risc d'augment significatiu del nombre d'accidents de moto i de la seva gravetat, com ha ocorregut a Londres en la prova pilot que ha dut a terme.
- La creació d'un punt de conflicte en els girs a la dreta entre el carril bus i el segon carril de tràfic normal.Un posible aumento de la velocidad media de las motos.
Recomanacions
El RACC creu convenient facilitar els desplaçaments dels motoristes en els següents aspectes:
- Millora de l'oferta d'aparcament per a motos, també el subterrani.
- Millora de les superfícies de circulació (adherència).
- Millora de la permeabilitat al tràfic parat (carrils capil·lars d'accés a les zones avançades de motos). Es proposa fer una prova pilot.
A més, considera que una bona convivència entre les diferents maneres de transport és essencial per millorar encara més la mobilitat a Barcelona i fer-la més segura. En aquest sentit, recolza totes aquelles accions que fomentin l'educació i el respecte mutu entre els usuaris de la moto, el cotxe i el transport públic en particular.