Resultats
Durant els primers sis mesos de l’any han mort 459 persones a les carreteres espanyoles: un 34% més que l’any passat i un 7% menys que el 2019. Però les dades no són estrictament comparables amb 2020, ateses les restriccions a la mobilitat que s’han mantingut fins al 9 de maig.
Amb la relaxació de les mesures per frenar la pandèmia, el nombre de morts en carretera dels mesos de març i abril ha augmentat notablement respecte el 2020. El 9 de maig va decaure l’estat d’alarma i a 30 de juny de 2021 la sinistralitat mortal ja s’ha situat al mateix nivell de 2019: un mort més que fa dos anys. El mes de juny presenta la dada més preocupant: 38 morts més que el mateix mes de 2019 (un 49% més).
Conclusions
Malgrat que en el conjunt de l’any el nombre de víctimes mortals en carretera es troba per sota dels nivells de 2019, alguns indicis durant aquest primer semestre apunten a la possibilitat que s’acabi situant a un nivell similar o, fins i tot, superior.
El comportament de la sinistralitat mortal per Setmana Santa i, sobretot, el mes de juny apunta a un increment de la sinistralitat durant la resta de l’any, sobretot si la mobilitat arriba a situar-se als mateixos nivells de 2019. Per això, l’informe insisteix en la necessitat de mesures que contribueixin a reduir la sinistralitat i apropin a l’objectiu fixat per la Comissió Europea per 2030 de reduir en un 50% el nombre de morts en accident de trànsit.
L’informe insisteix en la necessitat d’alinear tots el sectors implicats (usuaris, entitats i administracions) per implementar les mesures que contribueixin a aconseguir l’horitzó final de 0 víctimes mortals en accidents de trànsit el 2050.