Estudi. Green NCAP (octubre 2021)

Objectius

Green NCAP és el programa europeu d’avaluació de vehicles que mesura l’impacte ambiental dels automòbils amb l’objectiu de promoure l’ús de cotxes més nets. El programa examina el rendiment dels vehicles en condicions de circulació real i els sotmet a proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. A més, ajuda a comprendre les diferències que existeixen entre les diverses estratègies de control d’emissions de les marques i crea un estàndard de referència per als usuaris.

La finalitat de Green NCAP és promoure vehicles menys contaminants, més eficients energèticament i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, d’una banda proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i, de l’altra, incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils amb la màxima eficiència i les mínimes emissions contaminants i de gasos d’efecte hivernacle.

Green NCAP és una iniciativa internacional impulsada per administracions públiques, universitats i automòbil clubs. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial per les seves proves Euro NCAP, que avaluen la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.

Metodologia

El protocol Green NCAP combina diversos tests en laboratori, en conducció en fred o en mode eco, així com avaluacions en condicions de circulació reals per tal de valorar les emissions reals de cada vehicle.

A més d’avaluar l’eficiència energètica i les emissions que afecten a la qualitat de l’aire, des d’aquest any, Green NCAP també analitza les emissions de gasos d’efecte hivernacle. En un futur també tindrà en compte nous indicadors com l’autonomia dels vehicles o l’energia consumida durant el seu procés de fabricació i, a la llarga, també examinarà tot el cicle de vida del producte. Això permetrà que la comparació entre diferents tipus de combustible i fonts d’energia sigui més completa i justa.

Resultats

El Mazda2, provat amb el motor de gasolina Skyactiv-G de 1,5 litres, ha aconseguit el primer lloc de la classificació amb tres estrelles i mitja. El vehicle, llançat originàriament en 2002 i ara en la seva quarta generació, va obtenir una puntuació particularment bona en eficiència energètica, amb un índex de 6,9 / 10 en aquest aspecte pel seu rendiment.

Les conclusions de l’estudi indiquen:

  • Aquestes proves demostren que els automòbils moderns amb motor de combustió poden funcionar bé.
  • Les emissions d’amoníac han de considerar-se millor per tal de rebre una qualificació més alta.
  • Els filtres de partícules fan una gran feina a l’hora de controlar les partícules molt fines i el Mazda2 hauria funcionat millor si hagués estat equipat amb un.
  • Los filtros de partículas hacen un gran trabajo al controlar las partículas muy finas y el Mazda2 habría funcionado incluso mejor si hubiera estado equipado con uno.

Aquest 2021, Green NCAP ha analitzat un total de 28 vehicles. L’anterior onada es va realitzar el mes de febrer, quan es van avaluar 25 vehicles; entre ells, els més ben puntuats van ser el Volkswagen ID.3 PRO elèctric i el Hyundai Nexo propulsat per hidrogen, que van rebre cinc estrelles, la màxima qualificació possible. Veure notícia de l’onada de febrer.