HI-Drive
Projecte finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea, amb l’objectiu de cobrir una nova fase en el desenvolupament de la conducció autònoma. La implicació del RACC es basa en el desenvolupament d’accions de formació i conscienciació.
30/10/2024
Hi-Drive Roadshow: formació a usuaris en ADAS
Com a part del projecte Hi-Drive, el RACC ha participat amb la FIA Region 1 i altres 10 clubs de mobilitat europeus en el desenvolupament del marc per a un programa de formació a conductors sobre els sistemes ADAS. El curs es va llançar el cap de setmana del 5 i 6 d’octubre de 2024 al Centre de Conducció Avançada del RACC, ubicat a les instal·lacions del Circuit de Catalunya a Montmeló (Barcelona). El curs va ser rebut amb gran interès i va comptar amb un total de 25 participants en els dos dies. La formació es divideix de tres parts: una sessió teòrica en la qual s’introdueix el concepte dels ADAS i es destaca la funcionalitat i limitacions de les funcions més rellevants; una part pràctica a l’entorn segur d’una pista tancada; i una prova final a la carretera.
Aquesta iniciativa respon a la necessitat de preparar els usuaris per a un ús adequat dels sistemes avançats d’assistència al conductor (ADAS). Aquestes tecnologies presenten un gran potencial per a una reducció substancial dels accidents provocats per errors humans, però afegeixen complexitat a la tasca de conducció i cal treballar per evitar que el risc associat a aquesta complexitat no acabi contrarestant una part dels beneficis dels ADAS.
Objectius
HI-Drive està desenvolupat per un consorci format per 40 socis, entre fabricants d’automòbils, companyies enginyeres, instituts de recerca i automòbils club.
El projecte pretén analitzar la robustesa i fiabilitat de les funcions de conducció automatitzada connectada (CAD), que han de permetre avançar del nivell 3 de conducció autònoma (automatització condicionada, en la qual el conductor ha de tornar en algun moment a la conducció manual) al nivell 4 (elevada automatització).
Metodologia
HI-Drive avaluarà les condicions de funcionament d’un vehicle autònom (conegudes sota les sigles ODD, de l’anglès “Operational Design Domains”), en diversos escenaris (urbans, vies ràpides o espais transfronterers) i considerant les diverses cultures de conducció que existeixen a Europa. L’objectiu és reduir la freqüència de les sol·licituds de conducció manual mitjançant la selecció i implementació de facilitadors tecnològics que activen funcions de conducció automatitzada connectada (CADF).
El RACC participa en el projecte mitjançant el disseny de les accions de formació als usuaris en sessions pràctiques que es realitzaran en diverses pistes de proves europees, així com en el desenvolupament d’una campanya de conscienciació que es difondrà a través dels mitjans de comunicació propis del Club.
Activitats anteriors
Campanya europea de formació a usuaris
Hi-Drive ha llançat aquest novembre de 2023 una campanya de formació a usuaris a 11 països europeus. L’objectiu de la campanya és conscienciar sobre les diferents funcions d’assistència al conductor i funcions de conducció automatitzada que equipen els vehicles actuals. Tot plegat pretén rectificar conceptes erronis sobre la conducció autònoma, fomentar pràctiques de conducció segura i defensar els beneficis dels vehicles automatitzats.
La campanya s’ha traduït a 10 idiomes i es desenvoluparà fins a l’octubre de 2024, amb la participació de clubs d’automoció i mobilitat de la Regió I de la FIA; entre ells, el RACC.
Més informació, a la pàgina web de Hi-Drive.
Nova iniciativa europea de formació en sistemes ADAS
El RACC va participar els dies 21 i 22 de març del 2024 en un taller d’experts a les instal·lacions de proves de l’ADAC en una antiga base de la força aèria alemanya a Penzing (Alemanya). L’objectiu del taller va ser desenvolupar conjuntament un currículum per a un programa de formació de conductors sobre els sistemes avançats d’assistència a la conducció (ADAS). Entre els participants es trobaven 11 clubs de mobilitat coordinats per la FIA Regió 1, instituts de recerca i fabricants d’automòbils.
Durant els dos dies, experts en formació de conductors van debatre sobre els principis teòrics d’aquesta formació i van provar els sistemes ADAS més avançats del mercat tant en pista tancada com en trànsit obert. Com a següent pas, la formació es posarà a prova a cinc centres de conducció avançada a Europa.