Estudi. Green NCAP (setembre 2024)
El RACC ha presentat una nova onada de resultats de Green NCAP. Els tres vehicles totalment elèctrics (VEU) analitzats aconsegueixen la puntuació màxima de cinc estrelles, mentre que els tres models de combustió interna no superen les tres estrelles. Per això, *GreenNCAP es planteja quines innovacions tecnològiques poden garantir que els motors de combustió interna millorin els seus resultats per a contribuir a una mobilitat més sostenible.
26/09/2024
Objectius
El RACC, a través de Green NCAP, avalua periòdicament diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i l’eficiència energètica, examinant el seu rendiment en condicions reals de circulació i amb proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. La finalitat de Green NCAP és promoure la fabricació de vehicles menys contaminants, més eficients i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils més sostenibles.
Des del desembre del 2022, Green NCAP ha ampliat la seva metodologia d’anàlisi, incorporant la nova eina interactiva Life Cycle Assessment (LCA), que mesura l’impacte real dels vehicles sobre el medi ambient durant tot el seu cicle de vida.
Green NCAP és un programa d’avaluació independent impulsat per administracions públiques, universitats i clubs de mobilitat. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (Euro NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial ja que avalua la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.
Resultats
En els resultats d’aquesta última onada, Green NCAP ha atorgat cinc estrelles, el màxim reconeixement sostenible segons els factors de l’estudi, als tres vehicles 100% elèctrics analitzats: el Toyota bZ4X (97%), amb un resultat especialment destacable en eficiència energètica, el Kia EV6 (94%) i el BYD SEAL O (93%). Per la seva banda, els models amb motors de combustió interna no superen les tres estrelles: el Peugeot 308 amb motor dièsel BlueHDi (tres estrelles i 55%), el Volkswagen Taigo amb motor de gasolina (tres estrelles i 53%) i el Kia Ceed de gasolina (tres estrelles i 37%, la puntuació més baixa de tots els models analitzats en 2024).
Els factors que influeixen en el rànquing són la qualitat de l’aire, l’eficiència energètica, l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle i l’enginyeria o tecnologia (elèctrics, híbrids o dièsel). Amb aquests paràmetres, Green *NCAP elabora el rànquing.
Des del seu inici l’any 2019, Green NCAP ha avaluat més de 100 vehicles de diferents marques i tipus. El resultat detallat del test de cada vehicle es pot consultar a greenncap.com.