XXX Fòrum Barcelona de Seguretat Viària
La 30a edició del Fòrum Barcelona de Seguretat ha abordat els reptes que planteja la intel·ligència artificial (IA) en la seguretat viària, com la responsabilitat legal en cas de sinistre d’un vehicle autònom, la fiabilitat tecnològica, la ciberseguretat o la protecció de les dades. En la seva intervenció, el RACC ha defensat que la IA serà clau per aconseguir una mobilitat més segura, neta i connectada.
03/12/2024
Objectius
a intel·ligència artificial (IA) ha començat a desenvolupar un paper essencial en la seguretat viària, oferint solucions innovadores que permeten reduir la sinistralitat, millorar l’eficiència del trànsit i fer les carreteres més segures. Per exemple, la IA permet monitorar l’estat dels vehicles i les infraestructures viàries en temps real, i els sistemes predictius són capaços d’alertar sobre el desgast dels components dels vehicles, com els frens o els pneumàtics.
Els avantatges són diversos i creixents; no obstant això, al mateix temps, la IA també planteja interrogants importants en aspectes com la responsabilitat legal en cas de sinistre o la confiabilitat tecnològica, la ciberseguretat i la protecció de les dades. Per això, la nova edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha reflexionat sobre els reptes d’aquesta tecnologia, tant tècnics com ètics, que impliquen tant les administracions com la ciutadania.
El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària és una trobada anual organitzada pel RACC, l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit i l’Associació Prevenció d’Accidents de trànsit P(A)T. Aquesta 30a edició s’ha celebrat el 3 de desembre de 2024 al CaixaFórum de Barcelona.
Intervencions inicials
Després de la inauguració de la jornada per part de la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha pres la paraula el president del RACC, Josep Mateu. En la seva intervenció, Josep Mateu ha posat de manifest la col·laboració d’aquests 30 anys entre entitats i institucions implicades en la mobilitat i seguretat viària per treballar per un únic objectiu: salvar vides i arribar a les zero víctimes de trànsit.
Mateu ha recordat que el 1994, quan es va celebrar la primera edició del Fòrum, es van registrar 60 víctimes mortals per sinistre de trànsit a la ciutat de Barcelona, mentre que aquest 2024 cal lamentar 11 pèrdues humanes. “La missió encara no està complerta, però estem molt més prop de l’objectiu ‘zero víctimes mortals'”, ha sentenciat. Per això, aquesta edició aborda els avantatges de la IA en la mobilitat, com la gestió intel·ligent del trànsit o els vehicles automatitzats.
També hi han intervingut el director del Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya, Ramon Lamiel; el president de l’Associació Prevenció d’Accidents de trànsit P(A)T, Vicente Sánchez; i el filòsof Joan Garcia del Muro, que ha pronunciat la ponència inaugural amb reflexions sobre la intel·ligència artificial des del vessant ètic. Garcia del Muro ha assegurat que “és fonamental que mai renunciem a la nostra autonomia”. A més, el professor ha advertit que “delegar en la IA és una cosa, però és pervers renunciar a la nostra capacitat de decisió”.
Taules rodones
El programa ha constat de dues taules de debat, amb la presència d’experts nacionals i internacioneles del sector: “IA i models predictius. Cap a una mobilitat més segura” i “La IA en l’assistència vehicular”, moderades pel periodista David Guerrero.
Taula 1. “IA i models predictius. Cap a una mobilitat més segura”
- Carles Pastor, intendent cap de la Unitat Central d’Atestats de Trànsit de la Guàrdia Urbana
- José Carlos Garcia, cap del Servei de Planificació i Execució d’Infraestructures de Trànsit. Generalitat de Catalunya
- José Manuel Barrios, responsable de digitalització i solucions a Applus+ IDIADA
- Marc Fíguls, gerent de Factual Consulting
Taula 2. “La IA en l’assistència vehicular”
- Cristina Zamorano, cap del Centre de Seguretat Viària en Autopistas
- Josep Mensión, director dels Serveis Centrals de Bus de TMB
- Oriol Mas Bosch, enginyer industrial de Seat
- Marc Guerrero, responsable de Mobilitat i Innovació de Negoci a i2CAT
Ha tancat la jornada Albert Batlle, tercer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona.
Gravació completa de la jornada.