Estudi. Green NCAP (setembre-novembre 2025)

El RACC ha presentat els resultats de les onades de setembre i novembre de 2025 del programa Green NCAP, que ha avaluat l’eficiència energètica i les emissions en condicions reals de circulació d’un total de 16 models d’automòbils nous. Cinc d’ells han obtingut cinc estrelles, la millor puntuació de Green NCAP: Dacia Spring, Hyundai Inster, Mini Cooper E, Fiat 600e i Citroën ë-C3.

26/11/2025

Objectius

El RACC, a través de Green NCAP, avalua periòdicament diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i l’eficiència energètica, examinant el seu rendiment en condicions reals de circulació i amb proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. La finalitat de Green NCAP és promoure la fabricació de vehicles menys contaminants, més eficients i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils més sostenibles.

Des del desembre del 2022, Green NCAP ha ampliat la seva metodologia d’anàlisi, incorporant la nova eina interactiva Life Cycle Assessment (LCA), que mesura l’impacte real dels vehicles sobre el medi ambient durant tot el seu cicle de vida.

Green NCAP és un programa d’avaluació independent impulsat per administracions públiques, universitats i clubs de mobilitat. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (Euro NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial ja que avalua la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.

Resultats setembre-novembre 2025

Entre setembre i novembre de 2025, Green NCAP han analitzat un total de 16 vehicles nous. Els cinc models que han obtingut la màxima puntuació de cinc estrelles són elèctrics purs: Dacia Spring (100% de puntuació mitjana), Hyundai Inster (96%), Mini Cooper E (97%), Fiat 600e (96%) i Citroën ë-C3 (90%).

L’edició de novembre de l’estudi va posar el focus en les principals preocupacions dels conductors sobre els vehicles elèctrics, inclosa l’ansietat per l’autonomia, els temps de càrrega i fins i tot l’ús de la calefacció en climes freds. Els resultats revelen diferències significatives en l’experiència del conductor, particularment en climes freds, la qual cosa reforça la necessitat que els compradors adaptin acuradament el seu vehicle a les seves necessitats de conducció. Per exemple, per les dimensions del seu bateria, el Dacia Spring apareix com una opció idònia per a desplaçaments curts, mentre que Hyundai Inster presenta millor autonomia en viatges llargs, fins i tot en climes freds.

Es recomana als conductors revisar detalladament els resultats de Green NCAP. Com a part de la seva nova avaluació de l’experiència de conducció, l’estudi mostra el rendiment d’un cotxe en diferents entorns i escenaris; per exemple, permet veure l’eficiència energètica d’un vehicle al circular per ciutat, per carreteres rurals, per autopista o fins i tot en una combinació de les tres. Tots els vehicles s’avaluen segons el seu consum tant en climes càlids com freds, una distinció important atès que l’autonomia d’una bateria pot veure’s significativament reduïda en condicions de conducció hivernal.

Des del seu inici l’any 2019, Green NCAP ha avaluat prop de 125 vehicles de diferents marques i tipus. El resultat detallat del test de cada vehicle es pot consultar a greenncap.com.