Estudi. Primer Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista i de VMP a Lleida

El RACC ha presentat el seu primer “Baròmetre de la Mobilitat Ciclista i de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) a Lleida”, un estudi pioner que analitza els hàbits, perfils i opinions de les persones que es desplacen en bicicleta, patinet o altres VMP per la ciutat. Entre les conclusions de l’estudi destaca que més de la meitat dels usuaris de bici i patinet se senten vulnerables al circular per Lleida.

03/12/2025

Objectius

L’objectiu principal del baròmetre és contribuir al coneixement de la mobilitat sostenible a Lleida, fomentar la cultura de la micromobilitat i millorar la seguretat dels ciclistes i usuaris de VMP. A més, l’estudi pretén impulsar mesures eficaces per part de les administracions, que afavoreixin una convivència equilibrada entre tots els modes de transport urbà.

Segons dades de la Paeria (2021), les bicicletes i patinets representen un 2% de la quota modal de mobilitat a Lleida. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) amb horitzó 2030, aprovat recentment, fixa l’objectiu d’arribar al 5%. Actualment, la mobilitat a peu suposa el 48%, el vehicle privat un 41% i el transport públic un 9%. Quant a les infraestructures, Lleida disposa de 245 quilòmetres de xarxa pedalable, dels quals 71 km corresponen a carrils bici, 152 km a carrers 30 i 22 km a vies de plataforma única.

Per a l’elaboració de l’estudi, el RACC ha realitzat 480 enquestes a usuaris de bicicleta i patinet, així com 1.396 observacions en 10 punts de la ciutat, amb l’objectiu de recollir dades representatives sobre els patrons de desplaçament i percepció de seguretat dels usuaris.

Conclusions

Entre les principals conclusions de l’informe destaquen les següents:

  • Més de la meitat dels usuaris enquestats (58%) se senten vulnerables quan circulen per Lleida amb bicicleta o patinet. Aquesta percepció és més elevada entre els ciclistes, amb un 61%, mentre que en el cas dels usuaris de patinet se situa en el 54%.
  • El 80% dels usuaris de patinet i el 69% dels usuaris de bicicleta a la ciutat de Lleida creuen que és necessari ampliar la infraestructura ciclable.
  • Gairebé el 80% dels trajectes en bicicleta i patinet a Lleida són només per lleure o gestions.
  • Un de cada dos usuaris de patinet a Lleida admet que no porta casc, malgrat saber que la normativa ho exigeix.
  • Els usuaris de patinet de Lleida no veuen amb bons ulls l’obligatorietat de l’assegurança ni el registre del seu vehicle, normatives que entraran en vigor el 2026.
  • El 80% d’usuaris de bici i patinet de Lleida demanen ser tractats amb la mateixa flexibilitat que els vianants davant sancions.

Recomanacions

El baròmetre presenta també un seguit de recomanacions als diferents agents implicats en la mobilitat ciclista. Aquestes conclusions es divideixen en tres grans punts:

  • Infraestructura pedalable amb visió urbana i interurbana, a partir de mesures com la resolució de punts conflictius en termes de seguretat, la millora de la senyalització, l’ordenament de l’espai d’estacionament o l’impuls d’una xarxa pedalable amb continuïtat i seguretat, amb un enfocament a futurs desenvolupaments urbanístics i municipis pròxims
  • Recomanacions a l’administració i les empreses: l’estudi de la viablidad d’instal·lar un servei de bicicleta pública a la ciutat, l’elaboració d’una base de dades amb material gràfic de les vies pedalables, la revisió periòdica de les Ordenances de Circulació per anar millorant aspectes fonamentals per a la correcta mobilitat de tots els usuaris de la via.
  • Millora contínua del comportament dels usuaris, donant a conèixer les normatives de circulació de bicis i VMP, promovent assegurances específiques per a ciclistes i usuaris de VMP, augmentant els controls de compliment de les normes bàsiques, fomentant la formació viària o impulsant ajudes als usuaris que vulguin adquirir una bicicleta o VMP.

Recomanacions completes en la documentació adjunta.