Informe. Balanç de sinistralitat Setmana Santa 2023

Després de la tornada a la normalitat de l’any anterior, la Setmana Santa d’enguany ha registrat xifres rècord de moviments de llarg recorregut, que s’han traduït en un increment de la sinistralitat mortal a Espanya i el fre a la reducció en el nombre de víctimes mortals que s’havia registrat en el primer trimestre.

27/04/2023

Augment de la mobilitat i de la sinistralitat viària

Superada la pandèmia, la mobilitat de les persones no només ha tornat a la normalitat, sinó que sembla haver-se disparat. Si l’any passat ja es van superar els moviments de 2019, enguany la mobilitat durant la Setmana Santa ha estat fins i tot superior (16,4 milions de desplaçaments de llarg recorregut, un 3,8% més que el 2022). Aquest fenomen s’ha traduït en un notable augment de la sinistralitat respecte el mateix període de l’any passat. Durant els 10 dies i mig que es comptabilitzen com a Setmana Santa (31 de març a 10 d’abril) s’han registrat 28 sinistres mortals amb 34 persones mortes (7 persones més que el 2021).

Fins a la Setmana Santa, la sinistralitat mortal en carretera a Espanya ha seguit una tendència positiva, amb reduccions notables de la sinistralitat al febrer i març respecte els mateixos mesos de l’any passat. D’aquesta manera, el 31 de març havien mort 225 persones en accident de trànsit, un 10% menys que el 2022. Però aquesta tendència s’ha trencat de nou a l’inici de la Setmana Santa i durant els dies següents del mes d’abril. L’acumulat anual a 16 d’abril presenta un total de 275 morts: la diferència s’ha reduït ara al -4% respecte a la mateixa data del 2022.

A Catalunya, durant el primer trimestre han mort 34 persones en 28 accidents mortals en vies interurbanes. El mateix nombre d’accidents, però dos morts més que el 2021. Els registres de la Setmana Santa i fins al 16 d’abril han fet que Catalunya passés a xifres negatives respecte l’any passat: 37 morts, tres menys que l’any anterior.

Conclusions

A les conclusions de l’informe, el RACC posa el focus en diferents punts:

  • La necessitat d’incidir en el col·lectiu de motoristes (motos + ciclomotors), tant en vies interurbanes com urbanes.
  • L’increment de víctimes mortals majors de 55 anys, amb un elevat percentatge de morts que no usaven sistemes de retenció.
  • L’increment de víctimes mortals en carreteres convencionals, en comparació amb les mateixes dades de l’any anterior.

El RACC insisteix que són necessàries més mesures per assolir la meta dels 0 morts en carretera l’any 2050. Recorda mesures ja proposades anteriorment, com un pla específic de seguretat per a motociclistes, un accés gradual al permís de conduir, una revisió a fons del procés formatiu… Així com noves inversions en infraestructures que millorin la seguretat viària.

Veure dades detallades i conclusions completes en la documentació adjunta.