Auditoria: La congestió als corredors d’accés a València (2011)
Prop de 48.000 usuaris suporten diàriament congestió viària als accessos a València, segons l’auditoria que ha analitzat les retencions als corredors d’accés a la ciutat.
27/04/2011
Objectius
La congestió s’ha convertit en un dels problemes quotidians que pateixen les societats modernes. A l’Estat espanyol, la congestió es vincula al dèficit de certes infraestructures de transport i al procés accelerat de creixement econòmic experimentat en els darrers anys. La congestió es considera un problema amb costos socials, econòmics i mediambientals importants, que fan minvar la qualitat de vida de molts ciutadans i que afecta la capacitat de competir de les àrees urbanes.
L’objectiu de l’estudi és oferir una descripció detallada de la congestió als accessos a València a partir de l’anàlisi d’un dia tipus i avaluar els costos que comporta per a tots els usuaris de la xarxa viària, ja siguin vehicles privats o de transport públic, així com localitzar els principals punts crítics.
L’estudi que avalua els graus de congestió de la Corona d’Afectació Metropolitana de València complementa l’anàlisi fet a les ciutats de Madrid, Barcelona, Bilbao i Sevilla.
Conclusions
L’estudi posa en relleu la poca congestió que hi ha als accessos a la ciutat de València: únicament es produeix entre les 7:45 i les 8:15 h al matí, i lleugerament cap a les 18:30 h a la tarda. La velocitat mitjana se situa prop dels 107 km/h, molt propera a la velocitat permesa a la via.
Entre les conclusions principals hi consten les següents:
- En un dia tipus de circulació, tan sols un 2,4% de la xarxa viària presenta congestió. En hora punta, la congestió creix només un punt respecte de la mitjana del dia (3,3%).
- Dels 475.000 vehicles/dia i sentit que circulen per la xarxa metropolitana analitzada, un 5,6% (26.000) suporten congestió. Correspon a gairebé 48.000 usuaris, dels quals un 24% la pateix en transport públic.
- El temps perdut correspon a una mesura de 4,6 minuts per usuari al dia (19 hores l’any), que equivaldria a dos dies de vacances. En hora punta, el temps perdut per congestió suposa 9,8 minuts per usuari (40,4 hores l’any, 5 dies de vacances).
- La via amb major grau de congestió és la CV 30, amb pèrdues de 33,5 minuts/dia en hora punta (139 hores l’any).
La comparativa mostra que el temps emprat en transport públic és superior al del transport privat. La mala combinació és la causa principal adduïda per a no fer servir el transport públic (30% de les respostes), per davant de la incomoditat i el temps (21%).
Recomanacions
El punt de partida se centra en el fet que és fonamental reduir els temps de viatge en transport públic i equiparar-lo en temps de viatge, comfort i regularitat amb el vehicle privat. Les propostes de mesures a curt termini que cerquen efectes importants i duradors en el temps s’han de centrar en els tres punts següents:
- Potenciació del transport públic mitjançant la creació de carrils BUS-VAO, el reforç de línies transversals de bus i d’accés a polígons, i l’increment d’aparcaments d’intercanvi modal.
- Millora de la gestió de la mobilitat mitjançant l’increment de l’ocupació mitjana del vehicle privat, i la utilització de tecnologies intel·ligents que pugui comportar un augment de fins a un 15% de la capacitat viària i una disminució de la congestió d’un 25%, així com la gestió de la demanda a la destinació.
- Millora de les infraestructures, amb la segregació completa de la CV 30 i una gestió adequada de nusos.
L’ampliació de la xarxa de transport públic és la mesura més sol·licitada pels usuaris (24% de respostes en l’eqnuesta de mobilitat).
Més informació
Dossier de premsa. La congestió a les vies d?accés a València
Estudi. La congestió a les vies d?accés a València
Annex 1. Metodologia
Annex 2. Eficència de la xarxa viària
Annex 3. Resultats de l?enquesta de percepció