Auditoria: La congestió als corredors d’accés a València (2011)

Prop de 48.000 usuaris suporten diàriament congestió viària als accessos a València, segons l’auditoria que ha analitzat les retencions als corredors d’accés a la ciutat.

27/04/2011


Objectius

La congestió s’ha convertit en un dels problemes quotidians que pateixen les societats modernes. A l’Estat espanyol, la congestió es vincula al dèficit de certes infraestructures de transport i al procés accelerat de creixement econòmic experimentat en els darrers anys. La congestió es considera un problema amb costos socials, econòmics i mediambientals importants, que fan minvar la qualitat de vida de molts ciutadans i que afecta la capacitat de competir de les àrees urbanes.
 
L’objectiu de l’estudi és oferir una descripció detallada de la congestió als accessos a València a partir de l’anàlisi d’un dia tipus i avaluar els costos que comporta per a tots els usuaris de la xarxa viària, ja siguin vehicles privats o de transport públic, així com localitzar els principals punts crítics.

Conclusions

L’estudi posa en relleu la poca congestió que hi ha als accessos a la ciutat de València: únicament es produeix entre les 7:45 i les 8:15 h al matí, i lleugerament cap a les 18:30 h a la tarda. La velocitat mitjana se situa prop dels 107 km/h, molt propera a la velocitat permesa a la via.
                         
Entre les conclusions principals hi consten les següents:

  • En un dia tipus de circulació, tan sols un 2,4% de la xarxa viària presenta congestió. En hora punta, la congestió creix només un punt respecte de la mitjana del dia (3,3%).
  • Dels 475.000 vehicles/dia i sentit que circulen per la xarxa metropolitana analitzada, un 5,6% (26.000) suporten congestió. Correspon a gairebé 48.000 usuaris, dels quals un 24% la pateix en transport públic.
  • El temps perdut correspon a una mesura de 4,6 minuts per usuari al dia (19 hores l’any), que equivaldria a dos dies de vacances. En hora punta, el temps perdut per congestió suposa 9,8 minuts per usuari (40,4 hores l’any, 5 dies de vacances).
  • La via amb major grau de congestió és la CV 30, amb pèrdues de 33,5 minuts/dia en hora punta (139 hores l’any).

Recomanacions

El punt de partida se centra en el fet que és fonamental reduir els temps de viatge en transport públic i equiparar-lo en temps de viatge, comfort i regularitat amb el vehicle privat. Les propostes de mesures a curt termini que cerquen efectes importants i duradors en el temps s’han de centrar en els tres punts següents:

  • Potenciació del transport públic mitjançant la creació de carrils BUS-VAO, el reforç de línies transversals de bus i d’accés a polígons, i l’increment d’aparcaments d’intercanvi modal.
  • Millora de la gestió de la mobilitat mitjançant l’increment de l’ocupació mitjana del vehicle privat, i la utilització de tecnologies intel·ligents que pugui comportar un augment de fins a un 15% de la capacitat viària i una disminució de la congestió d’un 25%, així com la gestió de la demanda a la destinació.
  • Millora de les infraestructures, amb la segregació completa de la CV 30 i una gestió adequada de nusos.