Auditoria: La congestió en els corredors d’accés a Sevilla

Uns 70.000 usuaris suporten retencions diàriament en les vies d'accés a Sevilla. La mitjana de temps perdut per usuari ascendeix a 13,8 minuts al dia i 57 hores a l'any (7 dies de vacances), una xifra equiparable a la ciutat de Barcelona.

09/02/2011


Objectius

La congestió s'ha convertit en un dels problemes quotidians que sofreixen les societats modernes. En l'Estat espanyol, la congestió es vincula al dèficit de certes infraestructures de transport i al procés accelerat de creixement econòmic experimentat en els últims anys. La congestió es considera un problema amb costos socials, econòmics i mediambientals importants, que fan minvar la qualitat de vida de molts ciutadans i que afecta a la capacitat de competir de les àrees urbanes.

L'objectiu de l'estudi és oferir una descripció detallada de la congestió en els accessos a Sevilla a partir de l'anàlisi d'un dia tipus i avaluar els costos que comporta per a tots els usuaris de la xarxa viària, ja siguin de vehicles privats o de transport públic, així com localitzar els principals punts crítics.

La vocació divulgativa de l'estudi ha comportat fer ús d'una metodologia empírica que ha consistit en múltiples mesuraments del temps de desplaçament sobre la xarxa viària analitzada amb vehicles RACC (Movitest), així com una enquesta específica a 2.400 conductors de vehicle privat i 780 usuaris de transport públic. També s'ha comptat amb la informació facilitada pels aforaments automàtics instal·lats per la Direcció general de trànsit (DGT) i l'Ajuntament de Sevilla i de les pàgines webs d'aquests organismes.

Conclusions

L'estudi posa de manifest que en un dia tipus s'estima que circulen per la xarxa
590.000 vehicles/dia i un 6% (40.000) suporten congestió. Traduït a usuaris, la congestió afecta, en grau divers, a 70.000 usuaris, dels quals un 31% ho pateixen en transport públic.

Entre les conclusions de l'estudi també figuren les següents:

  • Diàriament es perden a causa de la congestió 17.675 hores sobre el viari d'accés a la ciutat de Sevilla aproximadament.
  • Anualment la congestió efectiva d'accés a Sevilla és la responsable de la pèrdua de més de 4 milions d'hores, la qual cosa suposa un cost superior als 66 M €.
  • En termes de pèrdua de jornades laborals, per conductor afectat per la congestió, la demora equival anualment a 10 dies de treball. Una xifra equiparable a les pèrdues de la ciutat de Barcelona.
  • Per als treballadors que accedeixen en hora punta (de 8 a 9 hores) a Sevilla, la demora mitjana que s'ha calculat supera els 18.62 minuts al dia.

Recomanacions

L'estudi també planteja elements de gestió des d'un plantejament realista que contempli els diferents factors que intervenen en la mobilitat, asseguri la concertació entre els diferents agents socials involucrats, millori les alternatives en transport públic, completi la xarxa viària, i conscienciï als usuaris sobre els costos individuals i col·lectius derivats serà possible reduir eficaçment els nivells de congestió.

En aquest context, la proposta que la Fundació RACC planteja a curt termini:

1. Potenciació del transport públic

  • Realització de dos carril Bus-VAO: en l'A49 entre Ginés i la plataforma plantejada en el marge dret, i en l'A-92 entre Torrelaguna i l'ES-30 amb continuïtat en la trama urbana per l'avinguda d'Andalusia. Aquestes propostes s'afegirien a les ja previstes per la Junta d'Andalusia.
  • Augment d'aproximadament 40 expedicions diàries d'autobús en les seves diferents modalitats, aprofitant els nous carrils i les expedicions actuals.
  • També es planteja la creació de 10 expedicions noves de bus-llançadora cap als polígons industrials de l'entorn.
  • Creació d'almenys 1.200 places en aparcaments de dissuasió en les punts de connexió de la xarxa viària amb futures estacions de tren de la xarxa de rodalies (PI.Els Girasols, Pineda de Sevilla, Parc d'Infanta Elena i Sant Pablo).
  • A més, ha de recordar-se que actualment estan en construcció les noves línies de la xarxa de metro, i de tramvia.

2. Utilització més eficient del vehicle privat

  • Increment de l'ocupació mitjana del vehicle privat (potenciant-los entre altres mesures amb el carril bus-VAO).
  • Utilització de tecnologies intel·ligents com a senyalització variable en l'ES-30.
  • Gestió de la demanda en destinació.

3. Millores infraestructurals per al cotxe

  • Ampliació del pont del Centenari.
  • Segregació completa de la ES-30.