Estudi: Anàlisi de l’impacte d’implantar carrils BUS-VAO als accessos a Barcelona
Estudi que analitza l'impacte de la implantació de carrils BUS-VAO als accessos a Barcelona per a determinar en quines vies poden resultar més efectius.
25/02/2016
Objectius
La congestió als accessos a Barcelona és un dels principals problemes de mobilitat a la capital catalana, amb un total de 49 hores perdudes en congestions per persona i any, associades a un cost econòmic de 400 milions d'euros anuals. Aquest problema afecta tant els conductors de vehicles privats com els usuaris del transport públic: el 20% de les hores perdudes correspon a viatgers que viatgen en autobús.
Tot i això, únicament la via C-58 compta amb un carril BUS-VAO destinat a la circulació exclusiva d'autobusos i vehicles d'alta ocupació. El RACC ha presentat un estudi que analitza l'impacte de la implantació d'aquest tipus de carrils als accessos a Barcelona per a determinar en quines vies poden resultar més efectius.
La metodologia per a dur a terme l'estudi comprèn:
- Anàlisi d'itineraris amb la tècnica del vehicle flotant en hora punta
- Registre d'ocupació: nombre de persones per vehicle i composició (tipus de vehicle)
- Ràtios d'emissions i consum de combustible segons la velocitat (relació entre saturació i velocitat)
- Valors comptabilitzats en dies laborables (de dilluns a divendres) en hora punta i en el sentit d'entrada a Barcelona
En concret les alternatives d'implantació de carrils BUS-VAO analitzades han estat:
- Creació d'un carril BUS-VAO a la C-31 Nord, entre C-32 i Ronda Litoral
- Conversió en carril BUS-VAO del carril bus de la C-31 Nord entre Ronda Litoral i CC Glòries
- Creació d'un carril BUS-VAO a la B-23, entre la N-340 i la Diagonal
- Creació d'un carril BUS-VAO en un dels carrils de la C-31 Sud, entre el Prat i la Campanya
Més d'un milió de vehicles entren i surten de Barcelona en dies laborables. El mes amb major mobilitat és setembre, coincidint amb l'inici del curs escolar, amb un increment de 250.000 vehicles al dia.
Conclusions
Un cop analitzats tots els aspectes plantejats, l'estudi del RACC proposa les mesures prioritàries següents per a disminuir els problemes de congestió i mediambientals:
- Conversió en carril BUS-VAO del carril-bus de la C-31 Nord, entre Ronda Litoral i CC Glòries: permetria un major aprofitament del carril-bus actual sense saturar-lo. Amb una inversió mínima en senyalització i mecanismes de control, s'estima que hi hauria un estalvi de 25 M/€ l'any.
- Creació d'un carril BUS-VAO a la B-23, entre la N-340 i la Diagonal: és l'actuació que suposaria un impacte més positiu perquè é son l'estalvi de temps, combustible i emissions contaminants és major. S'estima que l'actuació tindria un benefici de prop de 50 M/€ l'any.
A més, el RACC assenyala que la implantació de nous carrils BUS-VAO ha d'anar acompanyada d'altres mesures complementàries que permetin obtenir una major eficiència, com el reforç dels serveis de transport públic o la creació de places d'aparcament específiques per als vehicles d'alta ocupació.