Estudi: Anàlisi de l’impacte d’implantar carrils BUS-VAO als accessos a Barcelona

Estudi que analitza l'impacte de la implantació de carrils BUS-VAO als accessos a Barcelona per a determinar en quines vies poden resultar més efectius.

25/02/2016


Objectius

La congestió als accessos a Barcelona és un dels principals problemes de mobilitat a la capital catalana, amb un total de 49 hores perdudes en congestions per persona i any, associades a un cost econòmic de 400 milions d'euros anuals. Aquest problema afecta tant els conductors de vehicles privats com els usuaris del transport públic: el 20% de les hores perdudes correspon a viatgers que viatgen en autobús.
 
Tot i això, únicament la via C-58 compta amb un carril BUS-VAO destinat a la circulació exclusiva d'autobusos i vehicles d'alta ocupació. El RACC ha presentat un estudi que analitza l'impacte de la implantació d'aquest tipus de carrils als accessos a Barcelona per a determinar en quines vies poden resultar més efectius.

La metodologia per a dur a terme l'estudi comprèn:

  • Anàlisi d'itineraris amb la tècnica del vehicle flotant en hora punta
  • Registre d'ocupació: nombre de persones per vehicle i composició (tipus de vehicle)
  • Ràtios d'emissions i consum de combustible segons la velocitat (relació entre saturació i velocitat)
  • Valors comptabilitzats en dies laborables (de dilluns a divendres) en hora punta i en el sentit d'entrada a Barcelona

En concret les alternatives d'implantació de carrils BUS-VAO analitzades han estat:

  • Creació d'un carril BUS-VAO a la C-31 Nord, entre C-32 i Ronda Litoral
  • Conversió en carril BUS-VAO del carril bus de la C-31 Nord entre Ronda Litoral i CC Glòries
  • Creació d'un carril BUS-VAO a la B-23, entre la N-340 i la Diagonal
  • Creació d'un carril BUS-VAO en un dels carrils de la C-31 Sud, entre el Prat i la Campanya

Conclusions

Un cop analitzats tots els aspectes plantejats, l'estudi del RACC proposa les mesures prioritàries següents per a disminuir els problemes de congestió i mediambientals:

  • Conversió en carril BUS-VAO del carril-bus de la C-31 Nord, entre Ronda Litoral i CC Glòries: permetria un major aprofitament del carril-bus actual sense saturar-lo. Amb una inversió mínima en senyalització i mecanismes de control, s'estima que hi hauria un estalvi de 25 M/€ l'any.
  • Creació d'un carril BUS-VAO a la B-23, entre la N-340 i la Diagonal: és l'actuació que suposaria un impacte més positiu perquè é son l'estalvi de temps, combustible i emissions contaminants és major. S'estima que l'actuació tindria un benefici de prop de 50 M/€ l'any.

A més, el RACC assenyala que la implantació de nous carrils BUS-VAO ha d'anar acompanyada d'altres mesures complementàries que permetin obtenir una major eficiència, com el reforç dels serveis de transport públic o la creació de places d'aparcament específiques per als vehicles d'alta ocupació.